Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

De vraag naar boter is in Europa sterk gestegen, maar het aanbod blijft beperkt. Daardoor is de prijs in een jaar tijd met liefst 92% gestegen. Franse bakkers, met in hun kielzog ook die bij ons, trekken aan de alarmbel: croissants en broodjes zullen duurder worden.

Prijsstijgingen onvermijdelijk

Die bijna-verdubbeling “zet de industrie onder een onhoudbare druk”, waarschuwt Fabien Castanier van de Franse federatie voor brood- en banketbakkers. Doordat croissants en ander lekkers van bij de bakker voor een kwart uit boter bestaan, kunnen de bakkers door de hoge boterprijs nog amper winst maken: “Het ziet ernaar uit dat de situatie de komende weken alleen nog maar gaat verslechteren en dat de boter helemaal op gaat geraken.” En dus zijn prijsstijgingen onvermijdelijk.

 

Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel... Volgens de Belgische Federatie van Grote Bakkerijen zullen de prijzen van taarten en croissants ook in ons land stijgen. “Wanneer dat precies zal gebeuren, weten we nog niet. We zijn immers gebonden aan langetermijn­contracten met de retailsector”, zegt woordvoerster Kathou Wagemans in Het Nieuwsblad. Baptiste Van Outryve van Carrefour stelt de fans van croissants en boterkoeken wel gerust: “Voorlopig rekenen we wat de leverancier extra vraagt niet door aan de klant.”

 

Bij de warme bakker zit de prijsstijging er wél sneller aan te komen, zo voorspelt Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen. Er gooit namelijk nog een andere factor roet in het eten: “Als de prijzen van koffiekoeken worden aangepast, zal dat vooral te maken hebben met de loonkosten die vanaf juli zullen stijgen. En niet zo zeer met die stijgende boterprijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.