Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

Stijging boterprijs maakt croissants & co duurder

De vraag naar boter is in Europa sterk gestegen, maar het aanbod blijft beperkt. Daardoor is de prijs in een jaar tijd met liefst 92% gestegen. Franse bakkers, met in hun kielzog ook die bij ons, trekken aan de alarmbel: croissants en broodjes zullen duurder worden.

Prijsstijgingen onvermijdelijk

Die bijna-verdubbeling “zet de industrie onder een onhoudbare druk”, waarschuwt Fabien Castanier van de Franse federatie voor brood- en banketbakkers. Doordat croissants en ander lekkers van bij de bakker voor een kwart uit boter bestaan, kunnen de bakkers door de hoge boterprijs nog amper winst maken: “Het ziet ernaar uit dat de situatie de komende weken alleen nog maar gaat verslechteren en dat de boter helemaal op gaat geraken.” En dus zijn prijsstijgingen onvermijdelijk.

 

Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel... Volgens de Belgische Federatie van Grote Bakkerijen zullen de prijzen van taarten en croissants ook in ons land stijgen. “Wanneer dat precies zal gebeuren, weten we nog niet. We zijn immers gebonden aan langetermijn­contracten met de retailsector”, zegt woordvoerster Kathou Wagemans in Het Nieuwsblad. Baptiste Van Outryve van Carrefour stelt de fans van croissants en boterkoeken wel gerust: “Voorlopig rekenen we wat de leverancier extra vraagt niet door aan de klant.”

 

Bij de warme bakker zit de prijsstijging er wél sneller aan te komen, zo voorspelt Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen. Er gooit namelijk nog een andere factor roet in het eten: “Als de prijzen van koffiekoeken worden aangepast, zal dat vooral te maken hebben met de loonkosten die vanaf juli zullen stijgen. En niet zo zeer met die stijgende boterprijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.