Stijgingen tot 40% voor biologisch en vegetarisch

Supermarkten melden een significante stijging van de verkoop van voedingsproducten met een kleinere ecologische voetafdruk. De duurzame trend komt nu in een stroomversnelling, klinkt het.

 

Plantaardige producten

Eén en ander blijkt uit een rondvraag van het VRT-programma "De zevende dag". Supermarkten noteren grote stijgingen voor producten als vleesvervangers, plantaardige dranken en biologische producten. Zo verkocht Delhaize in 2018 zowat 10% meer bioproducten, 15% meer vegetarische producten, 25% meer veganistische producten en 30% meer plantaardige producten zoals sojamelk. Een trend die al jaren aan de gang is, maar die vorig jaar in een stroomversnelling kwam volgens woordvoerder Roel Dekelver: "Onze klantendienst wordt steeds vaker gecontacteerd door mensen die vragen hebben over de herkomst van producten. Ze willen biologische producten met een kleinere ecologische voetafdruk."
 

Bij Carrefour stegen vleesvervangers met 25% en gingen biologische producten er zelfs met 40% op vooruit. "Dat komt ook omdat we het aanbod sterk uitgebreid hebben", zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve. "Maar het valt niet te ontkennen dat er een steeds grotere vraag is." Een groter aanbod bio maakt deel uit van het ambitieuze ‘Act for Food’ programma waarmee de retailer consumenten wil aansporen om gezonder en ook duurzamer te eten. Het huismerk Carrefour BIO moet het goedkoopste biomerk van België worden.