'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

De drie voedingsgiganten PepsiCo, Mars en Nestlé en het gros van de Britse supermarkten introduceren op de voedingsproducten die ze in het Verenigd Koninkrijk op de markt brengen het "stoplichtensysteem". Daarmee gaan ze in op een vraag van de Britse overheid om de consumenten nog beter te informeren over wat ze kopen en eten.

Vrijwillig initiatief

Het "stoplichtensysteem" voegt aan het voedingsetiket een kleurcode toe, zodat de consument in één oogopslag kan nagaan of de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, suikers en zout hoog, gemiddeld of laag is. In 2010 leek het er even op dat dit systeem verplicht zou worden in de Europese Unie, maar het parlement liet dat idee toen - onder druk van de voedingslobby - varen.

 

De Britse overheid en gezondheidsdiensten waren het concept echter gunstig gezind: onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de consumenten deze kleurcodes veel beter begrijpen dan de gebruikelijke etikettering met cijfers en percentages per portie. Ze drongen er dan ook op aan om de "stoplichten" dan maar op nationaal niveau te introduceren.

 

De overgrote meerderheid van de Britse retailers (Sainsbury's, Asda, Morrisons, the Co-operative, Waitrose en Tesco) heeft zich nu, samen met een aantal grote producenten (waaronder de Britse tak van PepsiCo, Mars, Nestlé, Premier Foods en McCain), op vrijwillige basis bereid verklaard om die kleurcodes in te voeren. De deelnemende bedrijven hebben een marktaandeel van 60% in food.

 

Toch zien lang niet alle producenten het systeem zitten: zo hebben Coca-Cola en Cadburry het systeem al verworpen.

Rest van Europa?

"In tijden waarin obesitas een groot probleem is in Europa, zien wij geen enkele reden waarom zo'n makkelijk instrument - dat snel en duidelijk informeert - enkel voor consumenten in die landen zou worden gereserveerd", zegt Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC, de Europese Consumentenorganisatie.

 

"Door zichzelf te verplichten dit stoplichtenschema in te voeren, geven deze populaire producenten en merken eindelijk gehoor aan de consument en erkennen ze diens recht op snelle en duidelijke informatie. Dit is dan ook een heuse revolutie. En deze voedingsreuzen zouden dit nu ook snel in de andere Europese markten moeten doorvoeren", aldus nog Monique Goyens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top