'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

De drie voedingsgiganten PepsiCo, Mars en Nestlé en het gros van de Britse supermarkten introduceren op de voedingsproducten die ze in het Verenigd Koninkrijk op de markt brengen het "stoplichtensysteem". Daarmee gaan ze in op een vraag van de Britse overheid om de consumenten nog beter te informeren over wat ze kopen en eten.

Vrijwillig initiatief

Het "stoplichtensysteem" voegt aan het voedingsetiket een kleurcode toe, zodat de consument in één oogopslag kan nagaan of de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, suikers en zout hoog, gemiddeld of laag is. In 2010 leek het er even op dat dit systeem verplicht zou worden in de Europese Unie, maar het parlement liet dat idee toen - onder druk van de voedingslobby - varen.

 

De Britse overheid en gezondheidsdiensten waren het concept echter gunstig gezind: onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de consumenten deze kleurcodes veel beter begrijpen dan de gebruikelijke etikettering met cijfers en percentages per portie. Ze drongen er dan ook op aan om de "stoplichten" dan maar op nationaal niveau te introduceren.

 

De overgrote meerderheid van de Britse retailers (Sainsbury's, Asda, Morrisons, the Co-operative, Waitrose en Tesco) heeft zich nu, samen met een aantal grote producenten (waaronder de Britse tak van PepsiCo, Mars, Nestlé, Premier Foods en McCain), op vrijwillige basis bereid verklaard om die kleurcodes in te voeren. De deelnemende bedrijven hebben een marktaandeel van 60% in food.

 

Toch zien lang niet alle producenten het systeem zitten: zo hebben Coca-Cola en Cadburry het systeem al verworpen.

Rest van Europa?

"In tijden waarin obesitas een groot probleem is in Europa, zien wij geen enkele reden waarom zo'n makkelijk instrument - dat snel en duidelijk informeert - enkel voor consumenten in die landen zou worden gereserveerd", zegt Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC, de Europese Consumentenorganisatie.

 

"Door zichzelf te verplichten dit stoplichtenschema in te voeren, geven deze populaire producenten en merken eindelijk gehoor aan de consument en erkennen ze diens recht op snelle en duidelijke informatie. Dit is dan ook een heuse revolutie. En deze voedingsreuzen zouden dit nu ook snel in de andere Europese markten moeten doorvoeren", aldus nog Monique Goyens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top