'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

'Stoplichten' op Britse voedingsetiketten

De drie voedingsgiganten PepsiCo, Mars en Nestlé en het gros van de Britse supermarkten introduceren op de voedingsproducten die ze in het Verenigd Koninkrijk op de markt brengen het "stoplichtensysteem". Daarmee gaan ze in op een vraag van de Britse overheid om de consumenten nog beter te informeren over wat ze kopen en eten.

Vrijwillig initiatief

Het "stoplichtensysteem" voegt aan het voedingsetiket een kleurcode toe, zodat de consument in één oogopslag kan nagaan of de hoeveelheid vetten, verzadigde vetten, suikers en zout hoog, gemiddeld of laag is. In 2010 leek het er even op dat dit systeem verplicht zou worden in de Europese Unie, maar het parlement liet dat idee toen - onder druk van de voedingslobby - varen.

 

De Britse overheid en gezondheidsdiensten waren het concept echter gunstig gezind: onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de consumenten deze kleurcodes veel beter begrijpen dan de gebruikelijke etikettering met cijfers en percentages per portie. Ze drongen er dan ook op aan om de "stoplichten" dan maar op nationaal niveau te introduceren.

 

De overgrote meerderheid van de Britse retailers (Sainsbury's, Asda, Morrisons, the Co-operative, Waitrose en Tesco) heeft zich nu, samen met een aantal grote producenten (waaronder de Britse tak van PepsiCo, Mars, Nestlé, Premier Foods en McCain), op vrijwillige basis bereid verklaard om die kleurcodes in te voeren. De deelnemende bedrijven hebben een marktaandeel van 60% in food.

 

Toch zien lang niet alle producenten het systeem zitten: zo hebben Coca-Cola en Cadburry het systeem al verworpen.

Rest van Europa?

"In tijden waarin obesitas een groot probleem is in Europa, zien wij geen enkele reden waarom zo'n makkelijk instrument - dat snel en duidelijk informeert - enkel voor consumenten in die landen zou worden gereserveerd", zegt Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC, de Europese Consumentenorganisatie.

 

"Door zichzelf te verplichten dit stoplichtenschema in te voeren, geven deze populaire producenten en merken eindelijk gehoor aan de consument en erkennen ze diens recht op snelle en duidelijke informatie. Dit is dan ook een heuse revolutie. En deze voedingsreuzen zouden dit nu ook snel in de andere Europese markten moeten doorvoeren", aldus nog Monique Goyens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top