Strengere controles supermarktleveranciers | RetailDetail

Strengere controles supermarktleveranciers

Strengere controles supermarktleveranciers

Supermarkten gaan hun leveranciers strenger controleren. Daarover zijn donderdag afspraken gemaakt met het Centraal Bureau Levenshandel (CBL)

Misstanden

Aanleiding hiervoor zijn de vele recente voedselschandalen. Directeur Marc Jansen van CBL zegt een eind te willen maken aan de stroom onaangename verrassingen over misstanden in de voedselketen, meldt Nuzakelijk.nl.

 

Leveranciers kunnen daarom intensievere controles verwachten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken of er in verpakkingen zit wat het etiket vermeldt en of de financiële huishouding op orde is. Daarbij zijn ze verplicht zich te houden aan de standaarden van de Global Food Safety Initiative (GFSI), een internationale non-profitorganisatie die als doel heeft wereldwijde standaarden in de voedselindustrie te implementeren.

 

Eisen

Verder moeten leveranciers duidelijk maken waar de ingrediënten van huismerken vandaan komen. Ook zijn supermarkten en foodservicebedrijven verplicht om producten en leveranciers te rangschikken op risicokans.

 

Mocht er een misstand aan het licht komen, dan eist het CBL dat informatie over leveranciers wordt uitgewisseld in geval van verdenking of overtreding van de afspraken. Autoriteiten als de NVWA, Fiod en Interpol kunnen daardoor meer, betere en actuelere informatie verstrekken aan supermarkten en foodservices

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.