Strengere controles supermarktleveranciers | RetailDetail

Strengere controles supermarktleveranciers

Strengere controles supermarktleveranciers

Supermarkten gaan hun leveranciers strenger controleren. Daarover zijn donderdag afspraken gemaakt met het Centraal Bureau Levenshandel (CBL)

Misstanden

Aanleiding hiervoor zijn de vele recente voedselschandalen. Directeur Marc Jansen van CBL zegt een eind te willen maken aan de stroom onaangename verrassingen over misstanden in de voedselketen, meldt Nuzakelijk.nl.

 

Leveranciers kunnen daarom intensievere controles verwachten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken of er in verpakkingen zit wat het etiket vermeldt en of de financiële huishouding op orde is. Daarbij zijn ze verplicht zich te houden aan de standaarden van de Global Food Safety Initiative (GFSI), een internationale non-profitorganisatie die als doel heeft wereldwijde standaarden in de voedselindustrie te implementeren.

 

Eisen

Verder moeten leveranciers duidelijk maken waar de ingrediënten van huismerken vandaan komen. Ook zijn supermarkten en foodservicebedrijven verplicht om producten en leveranciers te rangschikken op risicokans.

 

Mocht er een misstand aan het licht komen, dan eist het CBL dat informatie over leveranciers wordt uitgewisseld in geval van verdenking of overtreding van de afspraken. Autoriteiten als de NVWA, Fiod en Interpol kunnen daardoor meer, betere en actuelere informatie verstrekken aan supermarkten en foodservices

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.