Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood | RetailDetail

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten Vives presenteren allergie-app MyFood

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Naar start-up

Met MyFood krijgt de consument via het scannen van de barcode van een product snel respons: als het product niet geschikt is voor de gebruiker, ontvangt hij of zij een waarschuwing. Consumenten met een voedselallergie of intolerantie krijgen zo snel inzicht of een bepaald product geschikt en veilig is voor hen of niet. De gebruiker geeft bij het registeren voor de app aan voor welke ingrediënten hij of zij allergisch is.

 

De studenten hopen na het afronden van het schoolproject de app eerst in België als start-up op de markt te brengen en vervolgens in Nederland, Frankrijk en Luxemburg te lanceren. De focus ligt voorlopig vooral op allergieën, maar de doelgroep wordt nog verder uitgebreid. Gedacht wordt aan consumenten die bijvoorbeeld minder suiker of vetten willen eten of halal en koosjer voedsel willen gebruiken.

 

De app is ontwikkeld in het kader van een 'honours degree', waarvoor zes studenten van verschillende studierichtingen dit academiejaar werken rond het thema voeding en de uitdagingen daar omheen voor de toekomst. Hogeschool Vives werkt hierin nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA, Vlajo en Delaware Consulting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.