Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel | RetailDetail

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Het success van fairtradeproducten betekent slecht nieuws voor het aantal wereldwinkels in Nederland. De producten worden immers steeds meer bij de grote ketens verkocht, waardoor het aantal wereldwinkels daalt.

Sterke verkoop bij supermarkten

In 2012 waren er nog ongeveer 400 wereldwinkels in Nederland, maar in 2016 is dat aantal gedaald tot 330. Nochtans zijn de producten die in de winkels verkocht worden steeds meer gemeengoed. “We zien rode cijfers, en dat komt gedeeltelijk door de crisis, maar ook door ons eigen succes. Commerciële partijen richten zich steeds meer op fairtradeproducten, en dus is onze missie geslaagd”, zegt Leen Capel, beheerder van de wereldwinkel in Huissen, aan BNR.

 

Een andere reden van de achteruitgang is het feit dat veel van de winkels van start gingen in de jaren 1970 en dat de ondernemers van het eerste uur er nu mee ophouden.

 

Fairtradeproducten zijn steeds meer te vinden in de klassieke supermarkten en zijn ook steeds succesvoller bij de Nederlandse consument. Zo steeg de omzet van het merk Fair Trade Original bij de Nederlandse supermarkten in 2015 met 28%. Uit onderzoek van GfK blijkt dan weer dat in 2014 6% meer huishoudens wel eens fairtradeproducten kochten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.