Suikertaks blijft enkel voor frisdranken | RetailDetail

Suikertaks blijft enkel voor frisdranken

Suikertaks blijft enkel voor frisdranken

De regering heeft beslist om de suikertaks niet uit te breiden naar alle suikerhoudende producten. De suikertaks werd in een eerste fase ingevoerd voor frisdranken, maar zou later ook voor andere producten tellen. Dat zal nu niet het geval zijn.

Invloed op koopkracht

Volgens de regering kan de suikertaks immers een negatieve invloed hebben op de koopkracht van de Belgische consument en daarom wordt dus besloten om hem niet uit te breiden. De extra accijns op frisdranken blijft wel behouden. Nochtans hoopte de regering met de uitbreiding van de suikertaks jaarlijks tot 250 miljoen euro binnen te halen. Dat bedrag moest dan gebruikt worden voor belastingverlagingen en om bedrijven te financieren. Nu gaat de suikertaks ongeveer 200 miljoen euro minder opleveren.

 

De suikertaks was een geesteskind van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Er kwam echter al van bij de start heel wat kritiek op de taks, die een liter frisdrank drie cent duurde maakte. Volgens de producenten kwam de taks er puur om financiële redenen en niet om de consument er toe aan te zetten minder frisdrank te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.