Suikertaks blijft enkel voor frisdranken | RetailDetail

Suikertaks blijft enkel voor frisdranken

Suikertaks blijft enkel voor frisdranken

De regering heeft beslist om de suikertaks niet uit te breiden naar alle suikerhoudende producten. De suikertaks werd in een eerste fase ingevoerd voor frisdranken, maar zou later ook voor andere producten tellen. Dat zal nu niet het geval zijn.

Invloed op koopkracht

Volgens de regering kan de suikertaks immers een negatieve invloed hebben op de koopkracht van de Belgische consument en daarom wordt dus besloten om hem niet uit te breiden. De extra accijns op frisdranken blijft wel behouden. Nochtans hoopte de regering met de uitbreiding van de suikertaks jaarlijks tot 250 miljoen euro binnen te halen. Dat bedrag moest dan gebruikt worden voor belastingverlagingen en om bedrijven te financieren. Nu gaat de suikertaks ongeveer 200 miljoen euro minder opleveren.

 

De suikertaks was een geesteskind van minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Er kwam echter al van bij de start heel wat kritiek op de taks, die een liter frisdrank drie cent duurde maakte. Volgens de producenten kwam de taks er puur om financiële redenen en niet om de consument er toe aan te zetten minder frisdrank te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.