Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

De suikertaks heeft er niet voor gezorgd dat consumenten minder frisdrank kopen: zes maanden na de invoering van de suikertaks blijkt dat de heffing geen enkele impact heeft gehad op de verkoop van frisdranken.

Drie euro extra per jaar

Daarmee krijgen gezondheidseconomen gelijk, want zij hadden voorspeld dat de suikertaks te laag was om consumenten aan te zetten hun koopgedrag te veranderen. De suikertaks zorgt er voor dat we jaarlijks gemiddeld drie euro extra moeten uitgeven aan frisdrank.

 

De verkoop van frisdrank is wel licht verschoven: gedeeltelijk naar het buitenland en gedeeltelijk naar de discounters zoals Aldi en Lidl. Eén Belg op vijf zegt zijn frisdrank en water in het buitenland te kopen en ondertussen wordt 7% van het totale volume over de grens gekocht.

 

Aldi stelt dan weer sinds de invoer van de suikertaks mééer frisdrank te hebben verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens het bedrijf heeft dat echter meer te maken met het weer, dan met de invoering van de suikertaks.