Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag | RetailDetail

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-283206281/stock-photo-hand-holding-soda-can-pouring-a-crazy-amount-of-sugar-in-metaphor-of-sugar-content-of-a-refresh.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-92

De suikertaks heeft er niet voor gezorgd dat consumenten minder frisdrank kopen: zes maanden na de invoering van de suikertaks blijkt dat de heffing geen enkele impact heeft gehad op de verkoop van frisdranken.

Drie euro extra per jaar

Daarmee krijgen gezondheidseconomen gelijk, want zij hadden voorspeld dat de suikertaks te laag was om consumenten aan te zetten hun koopgedrag te veranderen. De suikertaks zorgt er voor dat we jaarlijks gemiddeld drie euro extra moeten uitgeven aan frisdrank.

 

De verkoop van frisdrank is wel licht verschoven: gedeeltelijk naar het buitenland en gedeeltelijk naar de discounters zoals Aldi en Lidl. Eén Belg op vijf zegt zijn frisdrank en water in het buitenland te kopen en ondertussen wordt 7% van het totale volume over de grens gekocht.

 

Aldi stelt dan weer sinds de invoer van de suikertaks mééer frisdrank te hebben verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens het bedrijf heeft dat echter meer te maken met het weer, dan met de invoering van de suikertaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.