Supermarkt zonder kassa komt dichterbij

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij
Foto: Walmart

Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?

Naadloos koopproces

Het lijkt erop dat de aankondiging van het kassaloze winkelconcept Amazon Go enkele retailers heeft wakker geschud. Het vooruitzicht dat je de supermarkt zomaar kan uitlopen, klinkt erg aanlokkelijk. Files aan de check-out zijn zowat de grootste ergernis voor shoppers, en betalen is nooit leuk. Oplossingen die een naadloos aankoopproces mogelijk maken, verbeteren de klantervaring en de productiviteit in de winkel. Maar de gangbare zelfscanoplossingen zijn nog lang niet naadloos.

 

In twee Parijse winkels test Monoprix momenteel de app Monop’Easy: die maakte het voor shoppers mogelijk om met de smartphone zelf barcodes te scannen en zo producten aan hun boodschappenmandje toe te voegen. Wanneer de aankopen zijn afgerond, volstaat het om op de knop ‘betalen’ te drukken. De gegevens van de bankkaart dienen vooraf in de app te worden toegevoegd. Zo hoeven klanten dus niet meer langs de kassa, al zijn controles aan de uitgang wel voorzien.

 

Monop’Easy werd ontwikkeld voor de gemakswinkels Monop’ en Monop’Daily. In grotere supermarkten heeft Monoprix al een tijdje een andere oplossing voor klanten die met hun boodschappen niet door de stad willen of kunnen zeulen: Shop&Go. Shoppers kunnen hun karretje gewoon in de winkel achterlaten en aan huis laten bezorgen, waar dan ook de betaling plaatsvindt. Een service die recent ook een inspiratiebron is gebleken voor Carrefour Belgium.

 

Is de tijd rijp?

Ook het Britse Sainsbury’s test een mobiele app, in een winkel in het Londense treinstation Euston. De werking is in grote lijnen dezelfde: klanten scannen producten met hun smartphone, betalen automatisch en kunnen de winkel verlaten zonder langs de check-out te passeren. De retailer wil de test met de ‘SmartShop’ app uitbreiden naar een vijftigtal winkels later dit jaar.

 

Aan de overzijde van de grote plas doet Walmart het met z’n ‘Scan & Go’ app. Die wordt sinds dit voorjaar getest in een beperkt aantal winkels. Hetzelfde verhaal: shoppers scannen hun boodschappen met de smartphone en betalen via de app. Een medewerker controleert aan de uitgang wel even de rekening. Dichter bij huis zat er ook een zelfscanfunctie in de Appie app van Albert Heijn. Die is tijdelijk verhuisd naar de aparte app ‘AH Zelfscannen’ in afwachting van een nieuwe versie.

 

Timing is alles: enkele jaren geleden al pionierde Carrefour Belgium met de SmartScan app, die grotendeels dezelfde functionaliteit had – maar nog geen geïntegreerde betaling. Die app kreeg sindsdien echter geen update. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, nu misschien wel. De meeste shoppers hebben intussen smartphones en raken vertrouwd met mobiele betaalapps. Vanuit hun ervaring met zelfscan weten retailers het frauderisico beter in te schatten. Maar op die écht naadloze ‘just walk out’ winkelervaring van Amazon Go blijft het nog wachten…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30% van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top