Supermarkt zonder kassa komt dichterbij | RetailDetail

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij
Foto: Walmart

Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?

Naadloos koopproces

Het lijkt erop dat de aankondiging van het kassaloze winkelconcept Amazon Go enkele retailers heeft wakker geschud. Het vooruitzicht dat je de supermarkt zomaar kan uitlopen, klinkt erg aanlokkelijk. Files aan de check-out zijn zowat de grootste ergernis voor shoppers, en betalen is nooit leuk. Oplossingen die een naadloos aankoopproces mogelijk maken, verbeteren de klantervaring en de productiviteit in de winkel. Maar de gangbare zelfscanoplossingen zijn nog lang niet naadloos.

 

In twee Parijse winkels test Monoprix momenteel de app Monop’Easy: die maakte het voor shoppers mogelijk om met de smartphone zelf barcodes te scannen en zo producten aan hun boodschappenmandje toe te voegen. Wanneer de aankopen zijn afgerond, volstaat het om op de knop ‘betalen’ te drukken. De gegevens van de bankkaart dienen vooraf in de app te worden toegevoegd. Zo hoeven klanten dus niet meer langs de kassa, al zijn controles aan de uitgang wel voorzien.

 

Monop’Easy werd ontwikkeld voor de gemakswinkels Monop’ en Monop’Daily. In grotere supermarkten heeft Monoprix al een tijdje een andere oplossing voor klanten die met hun boodschappen niet door de stad willen of kunnen zeulen: Shop&Go. Shoppers kunnen hun karretje gewoon in de winkel achterlaten en aan huis laten bezorgen, waar dan ook de betaling plaatsvindt. Een service die recent ook een inspiratiebron is gebleken voor Carrefour Belgium.

 

Is de tijd rijp?

Ook het Britse Sainsbury’s test een mobiele app, in een winkel in het Londense treinstation Euston. De werking is in grote lijnen dezelfde: klanten scannen producten met hun smartphone, betalen automatisch en kunnen de winkel verlaten zonder langs de check-out te passeren. De retailer wil de test met de ‘SmartShop’ app uitbreiden naar een vijftigtal winkels later dit jaar.

 

Aan de overzijde van de grote plas doet Walmart het met z’n ‘Scan & Go’ app. Die wordt sinds dit voorjaar getest in een beperkt aantal winkels. Hetzelfde verhaal: shoppers scannen hun boodschappen met de smartphone en betalen via de app. Een medewerker controleert aan de uitgang wel even de rekening. Dichter bij huis zat er ook een zelfscanfunctie in de Appie app van Albert Heijn. Die is tijdelijk verhuisd naar de aparte app ‘AH Zelfscannen’ in afwachting van een nieuwe versie.

 

Timing is alles: enkele jaren geleden al pionierde Carrefour Belgium met de SmartScan app, die grotendeels dezelfde functionaliteit had – maar nog geen geïntegreerde betaling. Die app kreeg sindsdien echter geen update. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, nu misschien wel. De meeste shoppers hebben intussen smartphones en raken vertrouwd met mobiele betaalapps. Vanuit hun ervaring met zelfscan weten retailers het frauderisico beter in te schatten. Maar op die écht naadloze ‘just walk out’ winkelervaring van Amazon Go blijft het nog wachten…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.