Supermarktdichtheid blijft enorm hoog | RetailDetail

Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Nederlanders wonen gemiddeld 900 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt. Inwoners van de provincies Drenthe en Friesland moeten met een gemiddelde afstand van 1,3 kilometer het verst reizen; in de Randstad is de keuze het grootst. Dat zijn enkele van de conclusies van een inventarisatie van het supermarktlandschap door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Ondanks consolidatieslag

Uit de inventarisatie blijkt dat ondanks de consolidatieslag, waardoor veel formules zijn verdwenen, er nog steeds sprake is van een hoge supermarktdichtheid in Nederland. Inwoners van Noord- en Zuid-Holland hoeven met gemiddeld 700 meter het minst ver te reizen.

 

Binnen provincies kunnen de afstanden niettemin nog behoorlijk verschillen, merkt Levensmiddelenkrant op. Het grootst zijn de verschillen in Flevoland, waar in sommige gebieden inwoners slechts 50 meter hoeven te reizen, terwijl in een uithoek van de gemeente Zeewolde de gemiddelde reisafstand bijna tien kilometer bedraagt. Niet verrassend zijn grote supermarkten het sterkst geconcentreerd in de grote steden. Wie in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of Haarlem woont, heeft binnen een afstand van één kilometer meestal de keuze uit drie verschillende supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.