Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Nederlanders wonen gemiddeld 900 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt. Inwoners van de provincies Drenthe en Friesland moeten met een gemiddelde afstand van 1,3 kilometer het verst reizen; in de Randstad is de keuze het grootst. Dat zijn enkele van de conclusies van een inventarisatie van het supermarktlandschap door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Ondanks consolidatieslag

Uit de inventarisatie blijkt dat ondanks de consolidatieslag, waardoor veel formules zijn verdwenen, er nog steeds sprake is van een hoge supermarktdichtheid in Nederland. Inwoners van Noord- en Zuid-Holland hoeven met gemiddeld 700 meter het minst ver te reizen.

 

Binnen provincies kunnen de afstanden niettemin nog behoorlijk verschillen, merkt Levensmiddelenkrant op. Het grootst zijn de verschillen in Flevoland, waar in sommige gebieden inwoners slechts 50 meter hoeven te reizen, terwijl in een uithoek van de gemeente Zeewolde de gemiddelde reisafstand bijna tien kilometer bedraagt. Niet verrassend zijn grote supermarkten het sterkst geconcentreerd in de grote steden. Wie in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of Haarlem woont, heeft binnen een afstand van één kilometer meestal de keuze uit drie verschillende supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top