Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Supermarktdichtheid blijft enorm hoog

Nederlanders wonen gemiddeld 900 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt. Inwoners van de provincies Drenthe en Friesland moeten met een gemiddelde afstand van 1,3 kilometer het verst reizen; in de Randstad is de keuze het grootst. Dat zijn enkele van de conclusies van een inventarisatie van het supermarktlandschap door het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Ondanks consolidatieslag

Uit de inventarisatie blijkt dat ondanks de consolidatieslag, waardoor veel formules zijn verdwenen, er nog steeds sprake is van een hoge supermarktdichtheid in Nederland. Inwoners van Noord- en Zuid-Holland hoeven met gemiddeld 700 meter het minst ver te reizen.

 

Binnen provincies kunnen de afstanden niettemin nog behoorlijk verschillen, merkt Levensmiddelenkrant op. Het grootst zijn de verschillen in Flevoland, waar in sommige gebieden inwoners slechts 50 meter hoeven te reizen, terwijl in een uithoek van de gemeente Zeewolde de gemiddelde reisafstand bijna tien kilometer bedraagt. Niet verrassend zijn grote supermarkten het sterkst geconcentreerd in de grote steden. Wie in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of Haarlem woont, heeft binnen een afstand van één kilometer meestal de keuze uit drie verschillende supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top