Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen | RetailDetail

Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Cru, de luxe supermarktketen van Colruyt Group, blijft de verliezen opstapelen. De omzet verdubbelde dan wel ten opzichte van een jaar eerder, maar dat kan ook gezegd worden van het operationeel verlies. Dat heeft gevolgen voor de verdere expansie.

Investeren

In het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, steeg de omzet van Cru van 4,8 miljoen euro naar 11,8 miljoen euro. Ondanks die fors gestegen omzet slaagde Cru er niet in om de verliescijfers te drukken. Dat verlies groeide van 4,4 miljoen euro naar 10 miljoen euro, schrijft De Tijd.

 

Het grote verlies is vooral het gevolg van de investeringen die in de keten worden gedaan. Het voorbije jaar werden er in Gent en Wijnegem nieuwe winkels geopend, wat het totaal nu op drie supermarkten brengt. Door die winkelopeningen liepen de personeelskosten ook op naar 4,3 miljoen euro. Ook in de eerste winkel in Overijse wordt nog steeds geïnvesteerd. Daar opende vorig boekjaar bijvoorbeeld een restaurant. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van technologische ontwikkelingen, zoals apps.

 

Eerst winst, dan pas uitrol

Colruyt beseft wel dat het dringend werk moet maken van de winstgevendheid van Cru. Daarom worden er voorlopig ook geen nieuwe winkels geopend: pas wanneer er winst wordt gemaakt, zal er een verdere uitrol komen.

 

Cru moet samen met Bio-Planet en Okay zorgen voor groei binnen de groep. Met Colruyt heeft het bedrijf immers stilaan het verzadigingspunt bereikt, meent men in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.