Supermarkten derven jaarlijks 185.000 ton voedsel | RetailDetail

Supermarkten derven jaarlijks 185.000 ton voedsel

Supermarkten derven jaarlijks 185.000 ton voedsel

Supermarkten hebben jaarlijks te maken met 185.000 ton voedsel als reststroom. Deze schatting, op basis van omzetcijfers van 165 supermarkten, staat in het rapport 'Verwaarding van voedselreststromen uit supermarkten', dat Wageningen UR Food & Biobased maakte in opdracht van het ministerie van EZ.

Economische derving vers

De schatting komt per jaar neer op ongeveer 24.000 ton brood, 16.000 ton voedsel dat deels bestaat uit dierlijke producten en 145.000 ton overige producten.

 

Dit volume zou volgens de onderzoekers in 2013 neerkomen op een economische derving van 3,6% van de totaalomzet aan producten die niet zijn verkocht vanwege reststroom of diefstal en vers dat afgeprijsd werd verkocht.

 

Deze geschatte derving is het grootst bij slagerijproducten (9,3%), gevolgd door agf (5,6%), vleeswaren en kaas (4,7%), bakkerijproducten (5,8%), zuivel (2,1%) en kruidenierswaren (0,2%).

 

Reststroom beperken en verwaarden

Het rapport geeft aan welke mogelijkheden zijn onderzocht om reststromen te beperken en hoogwaardig te verwaarden. Zo is één manier om reststromen te beperken de mogelijkheden nagaan van een langere houdbaarheidsdatum voor ongekoelde producten.

 

Indirecte stromen kunnen tevens worden verwaard tot producten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Enkele supermarktketens, waaronder Ekoplaza en Plus, zijn hier momenteel mee bezig. Zo verkoopt Ekoplaza groentenomelet en groentensoep en brengt Plus sinds 1 mei Overlekker-soep en -saus (gemaakt van reststromen tomaten en uien) in 13 Plus-supermarkten.

 

De onderzoekers adviseren verder om onbenutte directe reststromen via het distributiecentrum aan charitatieve organisaties te leveren, de informatiestroom tussen deze organisaties en de supermarkten te verbeteren en de productaansprakelijkheid van gedoneerde producten te verleggen naar Voedselbanken Nederland. Ook wordt geadviseerd om bioraffinage als mogelijkheid voor verwaarding te onderzoeken.

 

Klik hier om het volledige rapport te lezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.