Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Nederlandse supermarkten zijn de jaarlijks terugkerende ophef over gifresten op groenten en fruit spuugzat. Ze willen een gesprek met de verantwoordelijke staatssecretaris die ervoor moet zorgen dat de gegevens niet meer op straat komen te liggen, omdat actiegroepen en de milieubeweging er - volgens hen - misbruik van maken.

Ieder jaar publiceren een aantal groepen, waaronder Foodwatch en Milieudefensie, een overzicht van de onderzoeksresultaten over achtergebleven landbouwgif op groenten en fruit. Op basis daarvan wordt een ranglijst gemaakt van supermarktketens, deze keer met Plus als de keten met de beste resultaten en Albert Heijn als de verliezer. De publicatie van de resultaten zorgen al jaren voor veel ophef bij de supermarktketens, zeker sinds ze ook per keten worden vrijgegeven.

 

Het aangetroffen landbouwgif is, nog steeds volgens de supermarkten, slechts in zeer marginale hoeveelheden en ruim binnen de wettelijke marges aanwezig. Marc Jansen van branchevereniging CBL spuit zijn ongenoegen: "De milieuclubs doen alsof supermarkten zwaar vergif verkopen. Ze zetten de burger op het verkeerde been. Dat is ontoelaatbaar en niet juist. Het is Bleker die klakkeloos deze gegevens verstrekt. Begin volgend jaar willen we een pittig gesprek. Bij geen enkel ander dossier geeft de overheid namen en rugnummers zoals hier is gebeurd."

Tags: