Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente' | RetailDetail

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Nederlandse supermarkten zijn de jaarlijks terugkerende ophef over gifresten op groenten en fruit spuugzat. Ze willen een gesprek met de verantwoordelijke staatssecretaris die ervoor moet zorgen dat de gegevens niet meer op straat komen te liggen, omdat actiegroepen en de milieubeweging er - volgens hen - misbruik van maken.

Ieder jaar publiceren een aantal groepen, waaronder Foodwatch en Milieudefensie, een overzicht van de onderzoeksresultaten over achtergebleven landbouwgif op groenten en fruit. Op basis daarvan wordt een ranglijst gemaakt van supermarktketens, deze keer met Plus als de keten met de beste resultaten en Albert Heijn als de verliezer. De publicatie van de resultaten zorgen al jaren voor veel ophef bij de supermarktketens, zeker sinds ze ook per keten worden vrijgegeven.

 

Het aangetroffen landbouwgif is, nog steeds volgens de supermarkten, slechts in zeer marginale hoeveelheden en ruim binnen de wettelijke marges aanwezig. Marc Jansen van branchevereniging CBL spuit zijn ongenoegen: "De milieuclubs doen alsof supermarkten zwaar vergif verkopen. Ze zetten de burger op het verkeerde been. Dat is ontoelaatbaar en niet juist. Het is Bleker die klakkeloos deze gegevens verstrekt. Begin volgend jaar willen we een pittig gesprek. Bij geen enkel ander dossier geeft de overheid namen en rugnummers zoals hier is gebeurd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.