Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente' | RetailDetail

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Nederlandse supermarkten zijn de jaarlijks terugkerende ophef over gifresten op groenten en fruit spuugzat. Ze willen een gesprek met de verantwoordelijke staatssecretaris die ervoor moet zorgen dat de gegevens niet meer op straat komen te liggen, omdat actiegroepen en de milieubeweging er - volgens hen - misbruik van maken.

Ieder jaar publiceren een aantal groepen, waaronder Foodwatch en Milieudefensie, een overzicht van de onderzoeksresultaten over achtergebleven landbouwgif op groenten en fruit. Op basis daarvan wordt een ranglijst gemaakt van supermarktketens, deze keer met Plus als de keten met de beste resultaten en Albert Heijn als de verliezer. De publicatie van de resultaten zorgen al jaren voor veel ophef bij de supermarktketens, zeker sinds ze ook per keten worden vrijgegeven.

 

Het aangetroffen landbouwgif is, nog steeds volgens de supermarkten, slechts in zeer marginale hoeveelheden en ruim binnen de wettelijke marges aanwezig. Marc Jansen van branchevereniging CBL spuit zijn ongenoegen: "De milieuclubs doen alsof supermarkten zwaar vergif verkopen. Ze zetten de burger op het verkeerde been. Dat is ontoelaatbaar en niet juist. Het is Bleker die klakkeloos deze gegevens verstrekt. Begin volgend jaar willen we een pittig gesprek. Bij geen enkel ander dossier geeft de overheid namen en rugnummers zoals hier is gebeurd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top