Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Supermarkten hekelen ophef over 'gifgroente'

Nederlandse supermarkten zijn de jaarlijks terugkerende ophef over gifresten op groenten en fruit spuugzat. Ze willen een gesprek met de verantwoordelijke staatssecretaris die ervoor moet zorgen dat de gegevens niet meer op straat komen te liggen, omdat actiegroepen en de milieubeweging er - volgens hen - misbruik van maken.

Ieder jaar publiceren een aantal groepen, waaronder Foodwatch en Milieudefensie, een overzicht van de onderzoeksresultaten over achtergebleven landbouwgif op groenten en fruit. Op basis daarvan wordt een ranglijst gemaakt van supermarktketens, deze keer met Plus als de keten met de beste resultaten en Albert Heijn als de verliezer. De publicatie van de resultaten zorgen al jaren voor veel ophef bij de supermarktketens, zeker sinds ze ook per keten worden vrijgegeven.

 

Het aangetroffen landbouwgif is, nog steeds volgens de supermarkten, slechts in zeer marginale hoeveelheden en ruim binnen de wettelijke marges aanwezig. Marc Jansen van branchevereniging CBL spuit zijn ongenoegen: "De milieuclubs doen alsof supermarkten zwaar vergif verkopen. Ze zetten de burger op het verkeerde been. Dat is ontoelaatbaar en niet juist. Het is Bleker die klakkeloos deze gegevens verstrekt. Begin volgend jaar willen we een pittig gesprek. Bij geen enkel ander dossier geeft de overheid namen en rugnummers zoals hier is gebeurd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top