Supermarkten laten betalen voor groentezakjes | RetailDetail

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

De zeven grootste supermarktketens gaan vanaf maart starten met een proefproject, waarbij klanten ook moeten betalen voor het zakje aan de afdeling groenten en fruit. Ze krijgen dan wel een herbruikbaar exemplaar.

Herbruikbaar

De nieuwe zakjes zullen te vinden zijn in ketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt en het proefproject zal drie maanden lopen. Het nieuwe zakje is herbruikbaar, wasbaar, semitransparant en kan heel compact worden opgevouwen. Elke keten kiest zelf wat de prijs zal zijn van het tasje.

 

Koepelorganisatie Comeos wil met het idee inspelen op de toekomstige wetgeving, waarbij er zo min mogelijk plastic tasjes mogen worden gebruikt door supermarktbezoekers. Wetgevers zijn daarbij al langer op zoek naar een oplossing voor de afdeling groenten en fruit. Daarbij werd al geopperd om papieren zakken te gebruiken, maar dat werd om verschillende redenen afgeschoten door de ketens.

 

Papier geen oplossing

"We hebben dat onderzocht en stellen vast dat de milieu-impact van papier zes keer groter is", zegt Hans Cardyn van Comeos. "Voor één pallet plastic zakken heb je zeventien pallets papieren zakken nodig. Het is drieënhalf keer duurder en niet gebruiksvriendelijk: steek er 2 kilo koude tomaten in die recht uit een koelafdeling komen en de condensatie zal ervoor zorgen dat het zakje vochtig wordt en scheurt."

 

Sinds in 2004 werd beslist om de eenmalige plastic tasjes te schrappen, werd al 4.560 ton plastic uitgespaard. Bij Delhaize gaan ze binnenkort nog een stap verder: daar worden ook de stevige plastic tassen van 10 cent afgevoerd. Binnenkort zullen enkel de stevige geweven tassen van 80 cent nog beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.