"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland" | RetailDetail

"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland"

"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland"

LTO Nederland roept supermarkten op om niet te profiteren van de boycot van Rusland op groenten, fruit, vlees, vis en zuivel uit het buitenland. Landbouwers vrezen immers dat ze lagere prijzen zullen willen afdingen door de verkleinde raag.

Opkoopfonds

Rusland heeft een importstop ingevoerd op een reeks landbouwproducten uit Europa, als reactie op de economische sancties die tegen Rusland zijn uitgevaardigd, omdat het de Oekraïense rebellen steunt. Landbouwers vrezen nu dat ze dumpprijzen zullen moeten hanteren om van hun producten af te geraken. Albert Jan Maat, voorzitter van LTO Nederland en tevens voorzitter van de Europese boeren- en tuindersorganisatie COPA COGECA, roept Nederlandse supermarkten op om geen lagere prijzen te hanteren.

 

Hij dringt er bij de Europese Commissie ook op aan om een opkoopfonds in te stellen om de prijzen op niveau te houden. "Dit fonds moet voorkomen dat de prijs keldert omdat agrariërs hun producten niet meer kunnen afzetten", zegt hij. Ter vergelijking: toen Rusland de grenzen enkele jaren geleden sloot bij het uitbarsten van de EHEC-bacterie, daalde de prijs van een komkommer van 20 cent naar 2 cent.

 

Rusland is een grote afzetmarkt voor de landbouwers uit de Europese Unie. In 2013 exporteerden ze voor een bedrag van in totaal twee miljard euro. 800 miljoen euro daarvan ging richting Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.