"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland" | RetailDetail

"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland"

"Supermarkten mogen niet profiteren van boycot Rusland"

LTO Nederland roept supermarkten op om niet te profiteren van de boycot van Rusland op groenten, fruit, vlees, vis en zuivel uit het buitenland. Landbouwers vrezen immers dat ze lagere prijzen zullen willen afdingen door de verkleinde raag.

Opkoopfonds

Rusland heeft een importstop ingevoerd op een reeks landbouwproducten uit Europa, als reactie op de economische sancties die tegen Rusland zijn uitgevaardigd, omdat het de Oekraïense rebellen steunt. Landbouwers vrezen nu dat ze dumpprijzen zullen moeten hanteren om van hun producten af te geraken. Albert Jan Maat, voorzitter van LTO Nederland en tevens voorzitter van de Europese boeren- en tuindersorganisatie COPA COGECA, roept Nederlandse supermarkten op om geen lagere prijzen te hanteren.

 

Hij dringt er bij de Europese Commissie ook op aan om een opkoopfonds in te stellen om de prijzen op niveau te houden. "Dit fonds moet voorkomen dat de prijs keldert omdat agrariërs hun producten niet meer kunnen afzetten", zegt hij. Ter vergelijking: toen Rusland de grenzen enkele jaren geleden sloot bij het uitbarsten van de EHEC-bacterie, daalde de prijs van een komkommer van 20 cent naar 2 cent.

 

Rusland is een grote afzetmarkt voor de landbouwers uit de Europese Unie. In 2013 exporteerden ze voor een bedrag van in totaal twee miljard euro. 800 miljoen euro daarvan ging richting Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.