Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn | RetailDetail

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn
Foto: Shutterstock

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

 

“Stel de consument centraal, niet de boeren”

In april wil Europees landbouwcommissaris Phil Hogan een voorstel tegen oneerlijke handelspraktijken presenteren. Hogan zou willen dat landbouwers betere voorwaarden kunnen verkrijgen, wat nu volgens hem niet lukt omdat supermarkten te veel marktmacht hebben. Het is in het voorstel onder meer de bedoeling om laattijdige betalingen en eenzijdige herzieningen van de contracten te beteugelen.

 

De belangenbehartigers van een aantal supermarktgroeperingen reageren in brieven aan de Europese Commissie echter dat de “bewering dat er sprake is van misbruik van marktmacht door supermarkten onjuist is”. “Beschuldigingen over onjuiste handelspraktijken zijn anekdotisch van aard en missen feitelijke bewijzen. Foodretailers hebben slechts in zeer beperkte mate contractuele relaties met boeren”, klinkt het volgens het Financieel Dagblad in de brieven van retailers.

 

Volgens de supermarktketens zal het voorstel van Hogan alleen voor hogere administratieve kosten zorgen, wat zich uiteindelijk gaat vertalen in hogere prijzen voor de consument. De foodretailers roepen daarentegen op om “de consument centraal te stellen, en boeren te helpen dat ook te doen”.

 

Europese regelgeving onnodig en nutteloos?

Ook Europese retailvereniging EuroCommerce gaat tegen het voorstel van Hogan in en noemt de onderbouwing van Hogans plan twijfelachtig. De peilingen waarop de landbouwcommissaris zich baseert, zouden namelijk geen feiten maar percepties weergeven. “Ze verschaffen geen robuust bewijs voor de impact van de beweerde oneerlijke handelspraktijken”, aldus EuroCommerce.

 

De Duitse retailorganisatie HDE wijst er dan weer op dat er al een Supply Chain Initiative (SCI) bestaat, een vrijwillige gedragscode voor eerlijk zakendoen waar klachten kunnen worden ingediend. Boeren dienen er echter zelden klachten in. De retailers vinden het volgens de brieven ook niet nodig om een Europese regelgeving te voorzien, aangezien 22 van de 28 huidige EU-lidstaten hierover al eigen beleid voeren.

 

Het voorstel van Hogan zou volgens EuroCommerce bovendien niet leiden tot betere prijzen voor boeren, wel tot hogere marges voor merk- en voedingsfabrikanten, die meestal de onderhandelingen met supermarkten voeren en vaak de tussenschakel vormen tussen retailer en landbouwer. In Frankrijk woedt dezelfde discussie naar aanleiding van een regeringsvoorstel om supermarkten een verplichte marge van minimum 10% op te leggen en ook de mogelijkheid tot scherpe prijsstunts in te perken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.