Supermarkten rekenen op goede december

Supermarkten rekenen op goede december

De Nederlandse supermarkten kunnen rekenen op een forse omzetstijging in december. Naar verwachting gaan consumenten in de feestmaand zo'n 726 miljoen euro uitgeven in de supermarkten, 18 miljoen meer dan vorig jaar.

De hand op de knip

Daarmee zijn de supermarkten een uitzondering in de detailhandel, voorspelt onderzoeksbureau GfK. Vooral non-foodverkopers vrezen dat Nederlanders in toenemende mate de hand op de knip blijven houden vanwege de economische onzekerheid. De plannen van het komende maandag aantredende kabinet lijken bovendien de consumenten met een middeninkomen extra hard te raken.

 

De supermarkten denken echter met wild, ijsdesserts, oliebollen, appelflappen en schaal- en schelpdieren een nieuwe omzetstijging te kunnen boeken. Consumenten die het verder zuinig aan doen, hebben immers wel de neiging extra te investeren in eten en drinken om het gezellig te maken. Bovendien wordt verwacht dat meer consumenten thuis de maaltijd zullen gebruiken in plaats van in bijvoorbeeld een restaurant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top