Supermarkten rekenen op goede december | RetailDetail

Supermarkten rekenen op goede december

Supermarkten rekenen op goede december

De Nederlandse supermarkten kunnen rekenen op een forse omzetstijging in december. Naar verwachting gaan consumenten in de feestmaand zo'n 726 miljoen euro uitgeven in de supermarkten, 18 miljoen meer dan vorig jaar.

De hand op de knip

Daarmee zijn de supermarkten een uitzondering in de detailhandel, voorspelt onderzoeksbureau GfK. Vooral non-foodverkopers vrezen dat Nederlanders in toenemende mate de hand op de knip blijven houden vanwege de economische onzekerheid. De plannen van het komende maandag aantredende kabinet lijken bovendien de consumenten met een middeninkomen extra hard te raken.

 

De supermarkten denken echter met wild, ijsdesserts, oliebollen, appelflappen en schaal- en schelpdieren een nieuwe omzetstijging te kunnen boeken. Consumenten die het verder zuinig aan doen, hebben immers wel de neiging extra te investeren in eten en drinken om het gezellig te maken. Bovendien wordt verwacht dat meer consumenten thuis de maaltijd zullen gebruiken in plaats van in bijvoorbeeld een restaurant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.