Supermarkten schrappen Kies Bewust-logo kippenvleeslijn | RetailDetail

Supermarkten schrappen Kies Bewust-logo kippenvleeslijn

Supermarkten schrappen Kies Bewust-logo kippenvleeslijn

Het Kies Bewust-logo verdwijnt van een kippenvleeslijn in supermarktketens Dirk van den Broek en DekaMarkt. De retailers stoppen hiermee onder druk van Wakker Dier.

Product voldoet niet aan de eisen

De supermarkten verwijderen het logo van een voorloper van de ‘Kip van Morgen’. Het keurmerk is volgens Wakker Dier niet gepast, omdat het product nog niet voldoet aan de eisen. Alleen vlees met één of meerdere Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming mag volgens de organisatie de Kies Bewust-sticker dragen. Wakker Dier had al een radiospot klaarliggen om de supermarkten onder druk te zetten om het logo te verwijderen. 

 

De plofkip met 'respect'-logo is de eerste stap naar de zogemaande 'Kip van morgen', zegt de actiegroep. "Het waardeloze antwoord van supermarkten op de plofkip. We bestempelden deze eerder al als flopkip, omdat de welzijnsverbeteringen marginaal zijn."

 

DeKaMarkt en Dirk van den Broek verkopen naast de betrokken lijn nog een reguliere kippenvleeslijn zonder logo, boerenscharrelkip en biologische kip.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.