Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

 

Bedroevende resultaten

In zijn nieuwste rapport “Behind the barcodes” beoordeelt Oxfam Novib het beleid en de praktijk van de grootste supermarktketens uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten op onder meer arbeidsomstandigheden, lonen en vrouwenrechten in ontwikkelingslanden. De organisatie lette specifiek op de productie van twaalf populaire tropische producten als koffie, rijst, bananen en avocado's. Informele contracten, lage lonen, lange werktijden en discriminatie van vrouwen blijken schering en inslag. Geen van de onderzochte supermarkten kreeg van de ngo punten op bijvoorbeeld leefbaar loon.

 

Ook de vijf ketens die in Nederland actief zijn, scoren bedroevend slecht. Marktleider Ahold Delhaize (Albert Heijn) krijgt amper 5%. Jumbo, de nummer twee, blijft zelfs steken op een nul. De nummers 3 en 4 op de markt, de Duitse ketens Aldi en Lidl, zitten daar tussenin met respectievelijk 1% en 5%. PLUS strandt als “minst slechte” op 11%.

 

Hele sector loopt achter

“Hoewel supermarkten in Nederland en elders in toenemende mate een duurzaam imago proberen neer te zetten, loopt de sector als geheel achter vergeleken bij internationale levensmiddelenproducenten als Unilever, Nestlé en Coca-Cola”, schrijft Oxfam Novib. “Economische uitbuiting mag niet in ons winkelmandje belanden. Supermarktketens realiseren jaarlijks miljarden euro’s aan omzet. Hun focus ligt vooral op het maken van winst voor eigenaren of aandeelhouders en het uitbreiden van hun marktaandeel. Dit gaat ten koste van de werknemers van hun toeleveranciers in ontwikkelingslanden”, zegt algemeen directeur Farah Karimi.

 

In een eerste reactie bij zakenkrant FD erkent Jumbo dat het bedrijf “nog te kort schiet in transparantie over onze activiteiten” en dat “er nog belangrijke verdere stappen te zetten zijn”. Bij Albert Heijn vinden ze dan weer dat het rapport een te negatief beeld schetst: “We stellen vergaande eisen aan al onze leveranciers, met extra aandacht in de landen waarover Oxfam het heeft. In die landen werken we ook veel met keurmerken en certificeringen en dat gaat heel ver.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.