Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk | RetailDetail

Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkten scoren met de verkoop van producten met een duurzaamheidskeurmerk. De totaalomzet van deze producten groeit dit jaar met 8% naar ruim 2 miljard euro, maakt het CBL bekend.

Vooral vis, eieren en koffie, thee of chocola

De omzet van producten met een duurzaamheidslabel is goed voor 8,2% aandeel in de gemeten productgroepen. De hoogste omzetaandelen voor keurmerken gelden in vis (39%), eieren (35%) en koffie/thee/chocola (25%).

 

Dit blijkt uit cijfers tot en met week 36 van 2015 van onderzoeksbureau IRI. Het bureau monitorde in opdracht van een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders de omzetontwikkeling van producten met een keurmerk en een duurzaamheidsclaim.

 

Het samenwerkingsverband heeft de krachten gebundeld om de markt en achterban te voorzien van adequate informatie om de marktontwikkeling verder te ondersteunen. Het consortium bestaat naast het CBL uit ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext.

 

Absolute omzet biologisch het grootst

De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met die 8% sneller dan de totale supermarktomzet; deze wordt geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven-keurmerk en UTZ. 

 

Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees daalt licht. Vleeswaren vertonen daarentegen flinke groei met 30%. 

 

 

Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven-keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit dit jaar in totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en dit groeit met 3,9%.

 

Monitor voor verduurzamen voedsel in ontwikkeling

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI, met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Deze monitor beperkt wel zich tot de inventarisatie van de voor de consument zichtbare onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven werden hier buiten beschouwing gelaten. 

 

Het consortium en IRI hebben naar eigen zeggen al veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een gedetailleerder inzicht in duurzaamheidskeurmerken. Vanaf 2016 wil het consortium met de overheid ook nog een integrale monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast zichtbare keurmerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.