Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk | RetailDetail

Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkten scoren met de verkoop van producten met een duurzaamheidskeurmerk. De totaalomzet van deze producten groeit dit jaar met 8% naar ruim 2 miljard euro, maakt het CBL bekend.

Vooral vis, eieren en koffie, thee of chocola

De omzet van producten met een duurzaamheidslabel is goed voor 8,2% aandeel in de gemeten productgroepen. De hoogste omzetaandelen voor keurmerken gelden in vis (39%), eieren (35%) en koffie/thee/chocola (25%).

 

Dit blijkt uit cijfers tot en met week 36 van 2015 van onderzoeksbureau IRI. Het bureau monitorde in opdracht van een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders de omzetontwikkeling van producten met een keurmerk en een duurzaamheidsclaim.

 

Het samenwerkingsverband heeft de krachten gebundeld om de markt en achterban te voorzien van adequate informatie om de marktontwikkeling verder te ondersteunen. Het consortium bestaat naast het CBL uit ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext.

 

Absolute omzet biologisch het grootst

De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met die 8% sneller dan de totale supermarktomzet; deze wordt geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven-keurmerk en UTZ. 

 

Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees daalt licht. Vleeswaren vertonen daarentegen flinke groei met 30%. 

 

 

Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven-keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit dit jaar in totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en dit groeit met 3,9%.

 

Monitor voor verduurzamen voedsel in ontwikkeling

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI, met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Deze monitor beperkt wel zich tot de inventarisatie van de voor de consument zichtbare onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven werden hier buiten beschouwing gelaten. 

 

Het consortium en IRI hebben naar eigen zeggen al veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een gedetailleerder inzicht in duurzaamheidskeurmerken. Vanaf 2016 wil het consortium met de overheid ook nog een integrale monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast zichtbare keurmerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.