Supermarkten 'stelen' 145 miljoen omzet van pretparken en musea

Supermarkten 'stelen' 145 miljoen omzet van pretparken en musea

Meer dan driekwart van de Nederlanders die er een dagje op uit trekken naar bijvoorbeeld een pretpark of de dierentuin, nemen hun eten en drinken zelf mee omdat de consumpties op locatie te duur zijn. Supermarkten zijn daarvan de grote winnaars.

Besparen op eten

Daardoor lopen de vrijetijdslocaties ongeveer 145 miljoen euro mis aan inkomsten uit hun horeca, blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van ABN Amro. Meer dan 70 procent zegt dat de hoge prijzen voor eten en drinken in bijvoorbeeld pretparken de grootste reden zijn om hun aankopen op voorhand in de supermarkt te doen: "Aan entreekaartjes, vervoer en parkeren is een gezin met twee kinderen al snel 100 euro kwijt. Als je ergens op wilt bezuinigen, doe je dat waarschijnlijk op eten en drinken", zegt sectorbankier Rob Morren van ABN Amro.

 

Een nog groter deel van de bezoekers die hun eigen eten meebrengen naar een dierentuin of pretpark, liefst 84 procent, zegt echter dat ze bij lagere prijzen ook lokaal hun geld willen spenderen. ABN Amro stelt dan ook dat die locaties veel kansen laten liggen om hun omzet te verhogen, "Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede merken."

 

Ook het aanbod moet beter volgens het onderzoek, want volgens de gemiddelde consument zijn er vooral te weinig gezonde opties te vinden. Bovendien wordt het bestaande aanbod slecht geafficheerd: "Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen", leerde het onderzoek.

Tags: