Supermarkten 'stelen' 145 miljoen omzet van pretparken en musea | RetailDetail

Supermarkten 'stelen' 145 miljoen omzet van pretparken en musea

Supermarkten 'stelen' 145 miljoen omzet van pretparken en musea

Meer dan driekwart van de Nederlanders die er een dagje op uit trekken naar bijvoorbeeld een pretpark of de dierentuin, nemen hun eten en drinken zelf mee omdat de consumpties op locatie te duur zijn. Supermarkten zijn daarvan de grote winnaars.

Besparen op eten

Daardoor lopen de vrijetijdslocaties ongeveer 145 miljoen euro mis aan inkomsten uit hun horeca, blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van ABN Amro. Meer dan 70 procent zegt dat de hoge prijzen voor eten en drinken in bijvoorbeeld pretparken de grootste reden zijn om hun aankopen op voorhand in de supermarkt te doen: "Aan entreekaartjes, vervoer en parkeren is een gezin met twee kinderen al snel 100 euro kwijt. Als je ergens op wilt bezuinigen, doe je dat waarschijnlijk op eten en drinken", zegt sectorbankier Rob Morren van ABN Amro.

 

Een nog groter deel van de bezoekers die hun eigen eten meebrengen naar een dierentuin of pretpark, liefst 84 procent, zegt echter dat ze bij lagere prijzen ook lokaal hun geld willen spenderen. ABN Amro stelt dan ook dat die locaties veel kansen laten liggen om hun omzet te verhogen, "Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede merken."

 

Ook het aanbod moet beter volgens het onderzoek, want volgens de gemiddelde consument zijn er vooral te weinig gezonde opties te vinden. Bovendien wordt het bestaande aanbod slecht geafficheerd: "Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen", leerde het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.