Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren | RetailDetail

Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren

Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren

De twaalf grootste supermarkten hebben van januari tot en met oktober van dit jaar 3.800 keer met vleeswaren gestunt. Zo’n 93 procent van deze aanbiedingen betrof vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit de vernieuwde foldermonitor van Wakker Dier.

Zonder keurmerk

De organisatie heeft een brief aan de twaalf Nederlandse supermarktorganisaties gestuurd. Hierin staat een verzoek om te stoppen met de promotie van dieronvriendelijke vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. De campagne van Wakker Dier tegen de 'kiloknaller' richt zich vanaf nu immers ook op gestunt met dieronvriendelijke vleeswaren.

 

Vleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk stonden slechts zo’n 207 keer in de folders, 7 procent van het totaal aantal vleeswarenaanbiedingen. Het grootste deel daarvan droeg één ster van het Beter Leven-keurmerk (210 aanbiedingen). Elf aanbiedingen droegen twee sterren. Biologische vleeswaren werden 49 keer aangeprezen.

 

Het aandeel van de promoties voor vleeswaren dat een dierenwelzijnskeurmerk heeft is daarmee nog lager dan bij vers vlees. Hier had in de dezelfde periode 15 procent van de aanbiedingen een dierenwelzijnskeurmerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.