Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren | RetailDetail

Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren

Supermarkten stunten ook met dieronvriendelijke vleeswaren

De twaalf grootste supermarkten hebben van januari tot en met oktober van dit jaar 3.800 keer met vleeswaren gestunt. Zo’n 93 procent van deze aanbiedingen betrof vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit de vernieuwde foldermonitor van Wakker Dier.

Zonder keurmerk

De organisatie heeft een brief aan de twaalf Nederlandse supermarktorganisaties gestuurd. Hierin staat een verzoek om te stoppen met de promotie van dieronvriendelijke vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. De campagne van Wakker Dier tegen de 'kiloknaller' richt zich vanaf nu immers ook op gestunt met dieronvriendelijke vleeswaren.

 

Vleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk stonden slechts zo’n 207 keer in de folders, 7 procent van het totaal aantal vleeswarenaanbiedingen. Het grootste deel daarvan droeg één ster van het Beter Leven-keurmerk (210 aanbiedingen). Elf aanbiedingen droegen twee sterren. Biologische vleeswaren werden 49 keer aangeprezen.

 

Het aandeel van de promoties voor vleeswaren dat een dierenwelzijnskeurmerk heeft is daarmee nog lager dan bij vers vlees. Hier had in de dezelfde periode 15 procent van de aanbiedingen een dierenwelzijnskeurmerk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.