Supermarkten veel vaker aan het kiloknallen | RetailDetail

Supermarkten veel vaker aan het kiloknallen

Supermarkten veel vaker aan het kiloknallen

AH, Lidl, Aldi, Jumbo, Plus, Dirk en Emté, de zeven grootste Nederlandse supermarktketens, stuntten in het afgelopen kwartaal 745 keer met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dit kiloknallen gebeurde aanzienlijk vaker (+38%) dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

Steeds meer vleesstunts

De folders van de supermarkten hebben steeds meer vleesaanbiedingen: het waren er in het afgelopen kwartaal opnieuw bijna anderhalf keer meer dan een jaar geleden. Alle supermarkten brachten meer aanbiedingen en voor zowel varkens- en rundvlees als (plof)kip. De zeven formules prezen het vlees in totaal 904 keer aan, waarvan 745 keer (82%) vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Ook als het gaat om alle aanbiedingen van de eerste drie kwartalen stuntten de ketens dit jaar veel meer, namelijk 27% meer dan vorig jaar.

 

Wel zetten steeds minder supermarkten plofkip in de folder. In het afgelopen kwartaal gebeurde dit nog zo‘n 118 keer. Dat is weliswaar 55% meer dan in 2014, maar Lidl en Plus beloofden Wakker Dier recent om hiermee te stoppen en Jumbo, Dirk en Aldi weren plofkip al langer uit de reclamefolder. Van de zeven grote ketens gaan alleen Albert Heijn en Emté hier nog mee door. 

 

De supermarkten stuntten evenwel het meest met het industrievarken. Alle supermarkten hebben echter toegezegd om per 1 januari 2016 alleen nog varkensvlees te verkopen dat voldoet aan de eisen van 1 ster Beter Leven. 

 

Ook meer aanbiedingen voor vlees met keurmerk

De formules maakten naast regulier vlees ook 159 keer reclame voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 127%, maar door de grote stijging van stunts met regulier vlees blijft het aandeel van aanbiedingen met keurmerk onder de 20%. Het overgrote deel was vlees met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming (106 keer).

 

De folder van Lidl had de meeste van deze aanbiedingen. Emté en Jumbo hadden het minste aandacht voor diervriendelijker vlees: Emté had twee maal en Jumbo een maal vlees met een keurmerk in de folder. Supermarkt Plus promootte het vaakst biologisch vlees. Van de slechts 40 (4%) aanbiedingen voor biologisch vlees kwamen er 35 van Plus. 

 

Tweede Kamer tegen kiloknallen met vlees

Het kiloknallen met vlees heeft volgens Wakker Dier negatieve gevolgen voor dier en boer. In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een einde aan het gestunt met vlees, omdat het verduurzaming remt en voedselfraude in de hand werkt. Wakker Dier vraagt de nieuwe staatssecretaris Van Dam om direct in te grijpen: “De supermarkten kiloknallen steeds harder. Ondertussen lijden de dieren en gaan boeren failliet”.

 

Wakker Dier registreert sinds 2010 de aanbiedingen uit de folders op productniveau (sku’s) van de grote supermarktketens. Dit analysebestand bevat inmiddels ruim 25.000 aanbiedingen. Van elke aanbieding worden kenmerken als vleessoort, kiloprijs, afprijzing en supermarkt genoteerd. Hierbij wordt gekeken naar al het vlees dat een maaltijdcomponent is, dus naar vlees uit het versvleesschap en rookworsten, en niet naar ragout, snacks, pizza’s of kant-en-klaarmaaltijden waar vlees in verwerkt is.

 

Sinds januari 2015 monitort Wakker Dier ook vijf kleinere supermarktketens (Coop, Hoogvliet, Vomar, Deen en Dekamarkt) en worden ook bevroren vlees en vleeswaren meegenomen. In deze analyse zijn aanbiedingen voor wild en ‘natuurvlees’ buiten beschouwing gelaten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.