Supermarkten veel vaker aan het kiloknallen

Supermarkten veel vaker aan het kiloknallen

AH, Lidl, Aldi, Jumbo, Plus, Dirk en Emté, de zeven grootste Nederlandse supermarktketens, stuntten in het afgelopen kwartaal 745 keer met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dit kiloknallen gebeurde aanzienlijk vaker (+38%) dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier.

Steeds meer vleesstunts

De folders van de supermarkten hebben steeds meer vleesaanbiedingen: het waren er in het afgelopen kwartaal opnieuw bijna anderhalf keer meer dan een jaar geleden. Alle supermarkten brachten meer aanbiedingen en voor zowel varkens- en rundvlees als (plof)kip. De zeven formules prezen het vlees in totaal 904 keer aan, waarvan 745 keer (82%) vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Ook als het gaat om alle aanbiedingen van de eerste drie kwartalen stuntten de ketens dit jaar veel meer, namelijk 27% meer dan vorig jaar.

 

Wel zetten steeds minder supermarkten plofkip in de folder. In het afgelopen kwartaal gebeurde dit nog zo‘n 118 keer. Dat is weliswaar 55% meer dan in 2014, maar Lidl en Plus beloofden Wakker Dier recent om hiermee te stoppen en Jumbo, Dirk en Aldi weren plofkip al langer uit de reclamefolder. Van de zeven grote ketens gaan alleen Albert Heijn en Emté hier nog mee door. 

 

De supermarkten stuntten evenwel het meest met het industrievarken. Alle supermarkten hebben echter toegezegd om per 1 januari 2016 alleen nog varkensvlees te verkopen dat voldoet aan de eisen van 1 ster Beter Leven. 

 

Ook meer aanbiedingen voor vlees met keurmerk

De formules maakten naast regulier vlees ook 159 keer reclame voor vlees met een dierenwelzijnskeurmerk. Dit is een stijging van 127%, maar door de grote stijging van stunts met regulier vlees blijft het aandeel van aanbiedingen met keurmerk onder de 20%. Het overgrote deel was vlees met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming (106 keer).

 

De folder van Lidl had de meeste van deze aanbiedingen. Emté en Jumbo hadden het minste aandacht voor diervriendelijker vlees: Emté had twee maal en Jumbo een maal vlees met een keurmerk in de folder. Supermarkt Plus promootte het vaakst biologisch vlees. Van de slechts 40 (4%) aanbiedingen voor biologisch vlees kwamen er 35 van Plus. 

 

Tweede Kamer tegen kiloknallen met vlees

Het kiloknallen met vlees heeft volgens Wakker Dier negatieve gevolgen voor dier en boer. In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een einde aan het gestunt met vlees, omdat het verduurzaming remt en voedselfraude in de hand werkt. Wakker Dier vraagt de nieuwe staatssecretaris Van Dam om direct in te grijpen: “De supermarkten kiloknallen steeds harder. Ondertussen lijden de dieren en gaan boeren failliet”.

 

Wakker Dier registreert sinds 2010 de aanbiedingen uit de folders op productniveau (sku’s) van de grote supermarktketens. Dit analysebestand bevat inmiddels ruim 25.000 aanbiedingen. Van elke aanbieding worden kenmerken als vleessoort, kiloprijs, afprijzing en supermarkt genoteerd. Hierbij wordt gekeken naar al het vlees dat een maaltijdcomponent is, dus naar vlees uit het versvleesschap en rookworsten, en niet naar ragout, snacks, pizza’s of kant-en-klaarmaaltijden waar vlees in verwerkt is.

 

Sinds januari 2015 monitort Wakker Dier ook vijf kleinere supermarktketens (Coop, Hoogvliet, Vomar, Deen en Dekamarkt) en worden ook bevroren vlees en vleeswaren meegenomen. In deze analyse zijn aanbiedingen voor wild en ‘natuurvlees’ buiten beschouwing gelaten. 

Tags: