Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers | RetailDetail

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Voor het eerst kopen we met ons allen meer dan de helft van ons brood in de supermarkt. “Brood in de supermarkt is van betere kwaliteit dan vroeger, en het aanbod is even ruim als bij een bakker. Die concurrentie is nefast”, zegt de bakkersfederatie.

Drie verklaringen

Voor het eerst hebben de (buurt)supermarkten meer dan de helft van het marktaandeel in handen van onze broodconsumptie, blijkt uit een onderzoek van GfK Belgium bij 2.711 gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) dat Het Nieuwsblad kon inkijken. “Het aandeel van de klassieke bakker staat al een tijdje onder druk: vorig jaar is het van 46 naar 43% gedaald”, zegt Geert Merckaert van het VLAM. “De supermarkten komen aan 52%. 5% zit bij tankstations en dergelijke.”

 

Er zijn drie verklaringen voor dat fenomeen: zo heeft brood op de ontbijttafel almaar meer concurrentie van ontbijtgranen en havermout, terwijl ook de zondagse pistolet meer en meer heeft afgedaan. “In 1999 kocht elke Vlaming nog 109 broden per jaar. In 2008 was dat gezakt naar 52, één per week en nu ligt dat op 36 per jaar”, zegt Merckaert.

 

Voorts daalt het aantal warme bakkers al jaren en is de kwaliteit van het brood in de grootdistributie verbeterd, zo geeft de sectorfederatie van bakkers toe: “Vroeger was brood een goedkoop lokmiddel voor supermarkten: een handvol broden tegen bodemprijzen”, zegt directeur Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen.

 

“De kwaliteit was ernaar: je kon bij wijze van spreken basketten met zo'n brood. Dat is nu anders: alle supermarkten hebben een breed aanbod van kwalitatief brood. De prijzen zijn vaak vergelijkbaar met die van de klassieke bakker. Dus zegt de consument: als ik in mijn supermarkt ook uit 25 soorten kan kiezen, waarom zou ik dan nog naar de klassieke bakker rijden? Vooral omdat er nu minder bakkers zijn en voor veel mensen de supermarkt nu dichterbij ligt dan een bakkerij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.