Supermarkten worstelen met piek in online boodschappen

collect & go bezorgen

De coronacrisis veroorzaakt een enorme toename van de online bestellingen bij de supermarkten. De wachttijden bedragen daardoor vaak een week of meer. Carrefour heeft zijn webshop zelfs tijdelijk gesloten.

 

Verdubbeling

Klanten die hun wekelijkse boodschappen willen bestellen bij Collect & Go, de besteldienst van Colruyt, moeten geduld uitoefenen: alvast tot en met zaterdag zijn geen nieuwe reservaties mogelijk. Alle tijdslots zijn volzet. Bij Albert Heijn gelden zowel in België als in Nederland al wachttijden tot twee weken. De coronacrisis zorgt voor een ongeziene toename van het aantal onlineklanten, bevestigt ook Roel Dekelver van Delhaize aan RetailDetail.

 

"We zien de stijging al sinds twee weken, met een grote piek sinds donderdag. Het gaat momenteel om een verdubbeling vergeleken met de normale hoeveelheden. Daardoor zijn we nu inderdaad zo goed als volzet: vaak moeten klanten zeven dagen wachten. Zeker in de grote steden zit alles vol, daarbuiten kan je hier en daar nog een vrij slot vinden. We trachten capaciteit bij te creëren, maar dat is niet evident. Het zal de komende dagen dus moeilijk blijven. We vragen onze klanten om voorrang te geven aan afhalen, zodat we thuisbezorgen kunnen reserveren voor oudere en minder mobiele klanten. Maar afdwingen kunnen we dat uiteraard niet." In de fysieke winkels wordt het nu iets rustiger qua toeloop, maar de lege rekken zijn nog lang niet overal aangevuld. "We hebben voldoende voorraad, maar aanvullen vergt nu eenmaal tijd. We vragen begrip van onze klanten."

 

Overbelast

Bij Carrefour heeft de piek in het aantal bestellingen zelfs geleid tot het uitvallen van de webshop: "De site is momenteel inderdaad even niet toegankelijk wegens onderhoudswerken", zegt woordvoerder Marco Demerling. "We doen er alles aan om deze zo vlug mogelijk weer toegankelijk te maken voor onze klanten. Het onderhoud is nodig omwille van de enorme toename van de bestellingen. In welke grootteorde dit ligt, varieert enorm en verandert elke dag. De online aankopen gaan niet ten laste van de winkelverkoop, waar we ook een stijging vaststellen. We doen er alles aan om deze piek te anticiperen en zullen al naargelang de evolutie maatregelen treffen. Je begrijpt dat dit in de huidige situatie zeer snel verandert. Iedereen bij Carrefour België levert enorme inspanningen om de beste service te leveren."

 

De toename van online boodschappen doet zich in heel Europa voor. In Nederland meldt Jumbo dat de webshop volzet is. In Frankrijk is het aantal bestellingen in de zogenaamde ‘Drive’-afhaalpunten meer dan verdubbeld. In het Verenigd Koninkrijk hebben de webshops van Waitrose en Ocado het zelfs begeven onder het te grote aantal bezoekers, en is er een digitale wachtrij…