Supermarkten worstelen met prijsperceptie in coronatijden

Supermarkten worstelen met prijsperceptie in coronatijden
Foto: Space_Cat/Shutterstock.com

Het promotieverbod had in België geen impact op het hamstergedrag, wel op de prijzen: die zijn gestegen. Ook nu blijft de promotiedruk laag. Onder andere Delhaize, Carrefour en Intermarché gooien het over een andere boeg.

 

Significante prijsstijging

Het verbod op promoties, dat in Belgische supermarkten gold van 19 maart tot 2 april, was achteraf bekeken nergens voor nodig. Volgens Het Laatste Nieuws nam de hamsterwoede in buurlanden even snel af als in België, ook zonder beperking op kortingen. De maatregel veroorzaakte wel een ander, ongewenst effect: de voorbije maand zijn de prijzen in Belgische supermarkten gemiddeld met 2,6% gestegen, volgens metingen van Daltix. 3300 producten werden minstens 5% duurder, 1500 zelfs 10% of meer. Het verschil met de buurlanden wordt groter: in Frankrijk zijn de prijzen sinds de coronacrisis gemiddeld met slechts 0,3% toegenomen, in Nederland met 0,4% en in Duitsland met 1%.

 

Toch zijn de standaardprijzen niet gestegen: de duurdere winkelkar is puur het gevolg van het wegvallen van kortingen, verklaart Alexander De Lancker van Daltix aan de krant. Het effect op het kasticket was het grootst bij Colruyt, wat logisch is omdat die keten reageert op alle promoties bij concurrenten – en die waren er plots niet meer. Dat veroorzaakte wel enige imagoschade voor de discounter, die dan ook snel weer stevig uitpakte met kortingen zodra dat kon.

 

Niet alle ketens hebben dat voorbeeld echter meteen gevolgd: terwijl Albert Heijn, Aldi, Lidl en Intermarché hun folderacties grotendeels weer hebben opgenomen, is dat nog niet het geval bij de nummers twee en drie op de markt: Delhaize en Carrefour. Daardoor blijft de promotiedruk laag: ze bedraagt zo’n 2%, tegenover gemiddeld 6% voor de coronacrisis. Dat is niet goed voor de prijsperceptie: consumenten verdenken supermarkten van bewuste prijsverhogingen. 

 

Geblokkeerde prijzen

Bij Delhaize wil men de druk op de medewerkers en de bevoorradingsketen nu niet nodeloos verhogen met promotie-acties: de retailer geeft daarom al sinds 3 april een ‘solidariteitskorting’ van 5% op de volledige winkelkar. Bij Carrefour wijst men erop dat de versoepeling enkel geldt voor kortingen die al op de planning stonden: "De terugkeer van promoties wordt waarschijnlijker, maar de officiële tekst moet nog steeds worden gepubliceerd", zegt het bedrijf in een persbericht. In afwachting krijgen houders van de Carrefour Bonus Card nu 500 Bonuspunten extra, wat neerkomt op een korting van 5 euro op hun volgende aankoop, bij aankoop van minstens 50 euro. De actie geldt van maandag 20 april tot zaterdag 9 mei.

 

Ook Intermarché reageert: de Musketiers beloven om in deze moeilijke periode van alle merken, inclusief de huismerken, de prijzen te blokkeren. Concreet gaat het om meer dan 10.000 producten waarvan de prijs niet zal stijgen. Daarmee volgt de keten een trend die in Frankrijk is ingezet: daar garanderen wel meer ketens hun ongeruste klanten dat de prijzen niet zullen stijgen. E.Leclerc blokkeert er de prijs van meer dan 4000 referenties, Casino beperkt de prijs van 700 huismerken, Lidl blokkeert er 1500 prijzen… Consumentenorganisaties vrezen wel dat de prijzen van andere producten sterker zullen stijgen, bijvoorbeeld in groenten en fruit.