Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening | RetailDetail

Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten in de kerstperiode in op dienstverlening om klanten te behagen en te behouden. Voorbeelden zijn steeds ruimere openingstijden en bestellen en bezorgen van kerstmenu’s.

Antwoord op snelle veranderingen

De diensten zijn voor supermarkten het antwoord op snelle veranderingen in branche, concludeert ING Economisch Bureau. De supermarktbranche is met een aanhoudende omzetgroei immers de stabiele factor binnen de detailhandel (volgend jaar groeit de omzet naar verwachting met twee procent, dat is het achtste jaar van geleidelijke groei op rij), maar veranderingen in de branche dienen zich in hoog tempo aan.

 

Het aandeel online is klein maar groeit snel en de concurrentie van bedrijven buiten de branche neemt toe. Supermarkten sleutelen aan hun winkel, webshop, assortiment en dienstverlening om de snelgroeiende concurrentie van buiten de branche bij te benen. Ze concurreren onder andere met aanbieders van online boodschappen, maaltijdboxen en non-fooddiscounters.

 

Ontzorgen van de klant

De kerstperiode vormt jaarlijks de piek op de jaaromzet van supermarkten. In deze weken ligt de wekelijkse omzet bijna 15 procent boven het niveau van de rest van het jaar.

 

Dit jaar ligt daarbij veel nadruk op het ontzorgen van de klant. Kerstmenu’s zijn als pakket te bestellen en worden desgewenst thuisbezorgd. Steeds meer winkels zijn ook op eerste kerstdag open en voor het hele menu staan de kookvideo’s online. Deze dienstverlening geeft de geleidelijke transformatie van de branche weer. Meer diensten voor klanten spelen een belangrijke rol, en geven ondernemers en formules zicht op aanvullende inkomstenstromen.

 

Innovatie in gezondheid en gemak

Innovatie is eveneens noodzakelijk, want de marge die winkels maken op de dagelijkse boodschappen is beperkt door de stevige prijsconcurrentie en het ruime winkelaanbod.

 

 

“Innovaties in food- en consumententechnologie volgen elkaar in snel tempo op. Supermarkten doen volop mee en spelen met nieuwe diensten in op de gezondheid- en gemaksbehoefte van de consument. Gezondheid is een van de belangrijkste trends in de foodsector. We zien zeker op dit vlak nog veel ruimte voor aanvullende diensten”, aldus Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.