Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten in de kerstperiode in op dienstverlening om klanten te behagen en te behouden. Voorbeelden zijn steeds ruimere openingstijden en bestellen en bezorgen van kerstmenu’s.

Antwoord op snelle veranderingen

De diensten zijn voor supermarkten het antwoord op snelle veranderingen in branche, concludeert ING Economisch Bureau. De supermarktbranche is met een aanhoudende omzetgroei immers de stabiele factor binnen de detailhandel (volgend jaar groeit de omzet naar verwachting met twee procent, dat is het achtste jaar van geleidelijke groei op rij), maar veranderingen in de branche dienen zich in hoog tempo aan.

 

Het aandeel online is klein maar groeit snel en de concurrentie van bedrijven buiten de branche neemt toe. Supermarkten sleutelen aan hun winkel, webshop, assortiment en dienstverlening om de snelgroeiende concurrentie van buiten de branche bij te benen. Ze concurreren onder andere met aanbieders van online boodschappen, maaltijdboxen en non-fooddiscounters.

 

Ontzorgen van de klant

De kerstperiode vormt jaarlijks de piek op de jaaromzet van supermarkten. In deze weken ligt de wekelijkse omzet bijna 15 procent boven het niveau van de rest van het jaar.

 

Dit jaar ligt daarbij veel nadruk op het ontzorgen van de klant. Kerstmenu’s zijn als pakket te bestellen en worden desgewenst thuisbezorgd. Steeds meer winkels zijn ook op eerste kerstdag open en voor het hele menu staan de kookvideo’s online. Deze dienstverlening geeft de geleidelijke transformatie van de branche weer. Meer diensten voor klanten spelen een belangrijke rol, en geven ondernemers en formules zicht op aanvullende inkomstenstromen.

 

Innovatie in gezondheid en gemak

Innovatie is eveneens noodzakelijk, want de marge die winkels maken op de dagelijkse boodschappen is beperkt door de stevige prijsconcurrentie en het ruime winkelaanbod.

 

 

“Innovaties in food- en consumententechnologie volgen elkaar in snel tempo op. Supermarkten doen volop mee en spelen met nieuwe diensten in op de gezondheid- en gemaksbehoefte van de consument. Gezondheid is een van de belangrijkste trends in de foodsector. We zien zeker op dit vlak nog veel ruimte voor aanvullende diensten”, aldus Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Tags: