Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening | RetailDetail

Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten tijdens kerstperiode in op dienstverlening

Supermarkten zetten in de kerstperiode in op dienstverlening om klanten te behagen en te behouden. Voorbeelden zijn steeds ruimere openingstijden en bestellen en bezorgen van kerstmenu’s.

Antwoord op snelle veranderingen

De diensten zijn voor supermarkten het antwoord op snelle veranderingen in branche, concludeert ING Economisch Bureau. De supermarktbranche is met een aanhoudende omzetgroei immers de stabiele factor binnen de detailhandel (volgend jaar groeit de omzet naar verwachting met twee procent, dat is het achtste jaar van geleidelijke groei op rij), maar veranderingen in de branche dienen zich in hoog tempo aan.

 

Het aandeel online is klein maar groeit snel en de concurrentie van bedrijven buiten de branche neemt toe. Supermarkten sleutelen aan hun winkel, webshop, assortiment en dienstverlening om de snelgroeiende concurrentie van buiten de branche bij te benen. Ze concurreren onder andere met aanbieders van online boodschappen, maaltijdboxen en non-fooddiscounters.

 

Ontzorgen van de klant

De kerstperiode vormt jaarlijks de piek op de jaaromzet van supermarkten. In deze weken ligt de wekelijkse omzet bijna 15 procent boven het niveau van de rest van het jaar.

 

Dit jaar ligt daarbij veel nadruk op het ontzorgen van de klant. Kerstmenu’s zijn als pakket te bestellen en worden desgewenst thuisbezorgd. Steeds meer winkels zijn ook op eerste kerstdag open en voor het hele menu staan de kookvideo’s online. Deze dienstverlening geeft de geleidelijke transformatie van de branche weer. Meer diensten voor klanten spelen een belangrijke rol, en geven ondernemers en formules zicht op aanvullende inkomstenstromen.

 

Innovatie in gezondheid en gemak

Innovatie is eveneens noodzakelijk, want de marge die winkels maken op de dagelijkse boodschappen is beperkt door de stevige prijsconcurrentie en het ruime winkelaanbod.

 

 

“Innovaties in food- en consumententechnologie volgen elkaar in snel tempo op. Supermarkten doen volop mee en spelen met nieuwe diensten in op de gezondheid- en gemaksbehoefte van de consument. Gezondheid is een van de belangrijkste trends in de foodsector. We zien zeker op dit vlak nog veel ruimte voor aanvullende diensten”, aldus Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.