Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug | RetailDetail

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug
Foto RetailDetail

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Franchisenetwerk uitbreiden

De omzet van Mestdagh steeg in 2016 licht naar 575,6 miljoen euro, waarbij er een brutobedrijfsverlies van 5 miljoen euro werd opgetekend. Het nettoverlies bedroeg 3,3 miljoen euro. In 2015 werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro gemaakt.

 

De ietwat positievere cijfers verbergen echter dat de eigen winkels van Mestdagh het nog steeds moeilijk hebben. Daar daalde de omzet in 2016 dan ook verder, terwijl die bij de franchisewinkels net de hoogte in ging. Mestdagh baat 53 eigen winkels en nog eens 30 franchisewinkels uit onder het label Carrefour Market Mestdagh.

 

“Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer. Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, klinkt het bij Mestdagh.

 

Ook bij de eigen winkels wil het de supermarkten aantrekkelijker maken op vlak van assortiment en service, maar stelt Mestdagh dat het momenteel niet mogelijk is om daar grote investeringen te doen. Het hoopt wel de brutomarge te verhogen, zonder prijsstijgingen door te voeren. Dat wil zeggen dat het de kosten verder zal moeten drukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.