Omzet supermarktgroep Rewe plust met 6,7 procent | RetailDetail

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De Duitse retailgroep Rewe was in 2017 goed voor een omzet van 57,8 miljard euro, een stijging van 6,7 procent. Het tekent daarmee een bovengemiddelde groei op, vooral te danken aan de eigen Rewe-supermarkten.

 

Buitengewoon jaar voor Rewe

2017 was een buitengewoon jaar voor Rewe Group, zegt topman Lionel Souque. “Onze groep is in totaal zo’n 3,7 miljard euro gegroeid, een recordomzetgroei.” De CEO vindt het vooral fijn dat de groep ook een aanzienlijke autonome groei kon verwezenlijken, nog naast de overname van een aantal Kaiser’s Tengelmann-vestigingen, de oprichting van de formule Sky en een nieuwe joint venture met Rewe Dortmund.


“In de erg concurrentiële Duitse levensmiddelenmarkt heeft Rewe ook zonder overgenomen vestigingen de sterkste omzetgroei in de supermarktsector behaald,” aldus Souque. De groothandel- en supermarktactiviteiten van Rewe haalden op autonome basis een omzetplus van 4,4 procent. 


Ook discountketen Penny deed het goed, met een omzettoename van 2,5 procent in Duitsland en een groei van 5,4 procent in het buitenland. De zelfstandige supermarktuitbaters deden het eveneens aardig: zij tekenden een omzettoename van 8,5 procent op en waren met 6 procent meer.

 

2,4 miljard euro aan investeringen in 2018

Op de Duitse thuismarkt steeg de omzet van de hele groep met 7,1 procent, de buitenlandse groei bedroeg 5,7 procent. De bouwmarktketens Baumarkt en B1 Discount Baumarkt groeiden in het binnenland met 2 procent tot 2,1 miljard euro, volgens het bedrijf opnieuw beduidend boven het branchegemiddelde van 1,1 procent. B1 trok de omzet daarbij wel omlaag, want daar daalde de omzet met zo’n 12 miljoen euro. 


In het buitenland kon Rewe-groep vooral groei in Midden- en Oost-Europa optekenen: de omzet van de supermarkten en drogisterijen van de groep in Tsjechië, Slowakije, Rusland, Kroatië, Bulgarije en Oekraïne steeg 4,9 procent zonder wisselkoerseffecten naar 8,9 miljard euro. Formule Billa zorgde er zelfs voor een omzetgroei van 14,5 procent naar 2,6 miljard euro.


In totaal investeerde de Rewe-groep in 2017 voor 1,9 miljard euro. De operationele winst (EBITDA) kwam uit op 594 miljoen euro. Dit jaar wil de groep zelfs voor 2,4 miljard euro gaan investeren, vooral dan in verdere expansie en modernisering, maar ook in vastgoed, technologie, logistiek en in de vorming van medewerkers. Zo’n 1,5 miljard euro zal naar Duitsland gaan, de overige 900 miljoen euro naar de buitenlandse activiteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.