Omzet supermarktgroep Rewe plust met 6,7 procent | RetailDetail

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De Duitse retailgroep Rewe was in 2017 goed voor een omzet van 57,8 miljard euro, een stijging van 6,7 procent. Het tekent daarmee een bovengemiddelde groei op, vooral te danken aan de eigen Rewe-supermarkten.

 

Buitengewoon jaar voor Rewe

2017 was een buitengewoon jaar voor Rewe Group, zegt topman Lionel Souque. “Onze groep is in totaal zo’n 3,7 miljard euro gegroeid, een recordomzetgroei.” De CEO vindt het vooral fijn dat de groep ook een aanzienlijke autonome groei kon verwezenlijken, nog naast de overname van een aantal Kaiser’s Tengelmann-vestigingen, de oprichting van de formule Sky en een nieuwe joint venture met Rewe Dortmund.


“In de erg concurrentiële Duitse levensmiddelenmarkt heeft Rewe ook zonder overgenomen vestigingen de sterkste omzetgroei in de supermarktsector behaald,” aldus Souque. De groothandel- en supermarktactiviteiten van Rewe haalden op autonome basis een omzetplus van 4,4 procent. 


Ook discountketen Penny deed het goed, met een omzettoename van 2,5 procent in Duitsland en een groei van 5,4 procent in het buitenland. De zelfstandige supermarktuitbaters deden het eveneens aardig: zij tekenden een omzettoename van 8,5 procent op en waren met 6 procent meer.

 

2,4 miljard euro aan investeringen in 2018

Op de Duitse thuismarkt steeg de omzet van de hele groep met 7,1 procent, de buitenlandse groei bedroeg 5,7 procent. De bouwmarktketens Baumarkt en B1 Discount Baumarkt groeiden in het binnenland met 2 procent tot 2,1 miljard euro, volgens het bedrijf opnieuw beduidend boven het branchegemiddelde van 1,1 procent. B1 trok de omzet daarbij wel omlaag, want daar daalde de omzet met zo’n 12 miljoen euro. 


In het buitenland kon Rewe-groep vooral groei in Midden- en Oost-Europa optekenen: de omzet van de supermarkten en drogisterijen van de groep in Tsjechië, Slowakije, Rusland, Kroatië, Bulgarije en Oekraïne steeg 4,9 procent zonder wisselkoerseffecten naar 8,9 miljard euro. Formule Billa zorgde er zelfs voor een omzetgroei van 14,5 procent naar 2,6 miljard euro.


In totaal investeerde de Rewe-groep in 2017 voor 1,9 miljard euro. De operationele winst (EBITDA) kwam uit op 594 miljoen euro. Dit jaar wil de groep zelfs voor 2,4 miljard euro gaan investeren, vooral dan in verdere expansie en modernisering, maar ook in vastgoed, technologie, logistiek en in de vorming van medewerkers. Zo’n 1,5 miljard euro zal naar Duitsland gaan, de overige 900 miljoen euro naar de buitenlandse activiteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.