Plus kijkt terug op prima 2016 | RetailDetail

Supermarktketen Plus kijkt terug op prima 2016

Supermarktketen Plus kijkt terug op prima 2016
Foto: PLUS supermarkt

Plus heeft een prima jaar achter de rug. De supermarktorganisatie behaalde in 2016 een consumentenomzet van 2,26 miljard euro, 1,5 procent meer dan de 0,7 procent marktgroei. De cijfers zijn het resultaat van investeringen in winkels, online en ICT.

 

Resultaat na investeren

De formule komt met de 1,5 procent hogere consumentenomzet vorig jaar (52 weken) ten opzichte van 2015 (53 weken) 0,8 procent boven de marktgroei van 0,7 procent. Vergeleken met 2015, gemeten over 52 weken, bedroeg de groei van de omzet 3,7 procent tegenover een marktgroei van 2,8 procent.


Het operationele resultaat klom vorig jaar met 6,5 procent met 3,1 miljoen euro naar 51,2 miljoen euro, ondanks het wegvallen van een 53ste week vergeleken met 2015.

 

De cijfers zijn het resultaat van diverse investeringen in winkels, online activiteiten en ICT van de Plus-organisatie, die nu een marktaandeel van 6,24 procent bezet. In 2015 was dit aandeel 6,20 procent.


Plus startte vorig jaar een online-service met de Plus-app en Plus Express. Met deze bezorgdienst konden klanten eind vorig jaar bij 240 winkels online bestellen en dezelfde dag thuisbezorgd krijgen of de bestelling bij ruim150 winkels afhalen.

 

Totaal van 261 winkels

Plus kreeg er in 2016 ook drie nieuwe winkels bij: in Luyksgestel, Tilburg en Uden-Zuid. Vier vestigingspunten met te weinig toekomstperspectief sloten: dit waren winkels in Rijswijk, Tilburg, Losser en Spaubeek. Elf supermarkten werden uitgebreid en vier winkels startten op een andere locatie.

 

Er kwam 6450 vierkante meter aan winkelvloeroppervlakte bij. Zo’n 34 winkels werden omgebouwd naar het Briljant-concept. Plus telt momenteel in totaal 261 winkels, een vestiging minder dan in 2015.

 

Hoger operationeel resultaat

Naast een hogere omzet zorgden met name betere leverancierscondities en kostenbesparingen in de logistiek voor een beter resultaat. Plus besteedde vorig jaar ook aandacht aan de ontwikkeling en implementatie van een aantal meerjarenprogramma’s die voortkomen uit het strategisch plan 2016-2018. Daardoor stegen de kosten.


Per saldo steeg de operationele EBITDA met 3,4 miljoen euro naar 83,1 miljoen euro, een stijging van 4,3 procent. De afschrijvingen en amortisatielasten stegen met 2,1 miljoen euro, vooral door investeringen in 2016 en 2015. De financiële baten en lasten verbeterden met € 1,7 miljoen. Het operationeel resultaat steeg uiteindelijk met 3,1 miljoen euro tot 51,2 miljoen euro. Hiervan werd € 43,2 miljoen doorgegeven aan de ondernemers in de vorm van afnamekortingen.


Het aandeel in het resultaat van de 45 procent deelneming in Spar steeg met 1,3 miljoen euro tot 4,1 miljoen euro. De uiteindelijke nettowinst van Plus steeg met 0,1 miljoen eurp naar 10,1 miljoen euro.

 

De investeringen die Plus vorig jaar deed om de concurrentiepositie te blijven versterken worden dit jaar voorgezet. Dit zijn projecten als het nieuwe ICT-systeem voor het servicekantoor, de distributiecentra en supermarkten en het nieuwe gemechaniseerde centrale distributiecentrum dat in Tiel verrijst. De investeringen zullen naar verwachting uitmonden in een lager operationeel resultaat dan in 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.