E-nummers in het vizier van supermarktketens

Supermarktketens nemen E-nummers in het vizier

Supermarktketens nemen E-nummers in het vizier

Supermarktketen Carrefour heeft een zestigtal additieven ‑ de beruchte E-nummers ‑ verboden in haar huismerken. Ook Lidl en Delhaize willen het gebruik verminderen. Nochtans worden die additieven door Europa als ‘veilig’ bestempeld.

Carrefour schrapt zestigtal E-nummers

Carrefour kondigde deze week aan dat het een zestigtal E-nummers (doorgaans kleurstoffen en bewaarmiddelen) bant uit zijn producten onder huismerk. “Wij hadden al een lijst van additieven die we niet meer in onze producten willen”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve in Het Nieuwsblad. “Daar zijn nu zestig E’s bijgekomen.” Onder meer E226, een conserveermiddel, en E479B, een antischuimmiddel, staan op de lijst. De keten nam die beslissing op basis van “eigen onderzoek en dat van andere specialisten”.

 

Van bepaalde E-nummers wordt vermoed dat ze gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, al is daar in nagenoeg geen enkel geval echt doorslaggevend bewijs voor en bestempelt het Europese Agentschap voor Voedselveiligheid (EFSA) de meeste dan ook als ‘veilig’. “Maar de wil van de klant speelt ook mee. En die vertrouwt de E's niet”, klinkt het bij Carrefour.

 

Wetenschappelijke wereld sceptisch

De wetenschappelijke wereld heeft het niet zo begrepen op de maatregel. Jan Delcour, professor levensmiddelentechnologie aan de KU Leuven, wijst erop dat “de toevoeging van additieven aan een strenge regelgeving onderworpen” is. En in Het Nieuwsblad noemt zijn UGent-collega Bruno De Meulenaer die beslissing zelfs “onzinnig en hypocriet”: “Als je evenwichtig eet, is er aan die E's geen enkel risico verbonden. Die stoffen zijn net grondig gecontroleerd door Europa. Door zo'n verbod zaaien de supermarkten nodeloos paniek."

 

Bovendien vreest professor De Meulenaer, die tevens expert is bij de Hoge Gezondheidsraad, dat producenten geneigd zullen zijn andere stoffen te zoeken als additieven, “die dan net ontsnappen aan die Europese controle. Een gevaarlijke evolutie”, zo vindt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.