E-nummers in het vizier van supermarktketens

Supermarktketens nemen E-nummers in het vizier

Supermarktketens nemen E-nummers in het vizier

Supermarktketen Carrefour heeft een zestigtal additieven ‑ de beruchte E-nummers ‑ verboden in haar huismerken. Ook Lidl en Delhaize willen het gebruik verminderen. Nochtans worden die additieven door Europa als ‘veilig’ bestempeld.

Carrefour schrapt zestigtal E-nummers

Carrefour kondigde deze week aan dat het een zestigtal E-nummers (doorgaans kleurstoffen en bewaarmiddelen) bant uit zijn producten onder huismerk. “Wij hadden al een lijst van additieven die we niet meer in onze producten willen”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve in Het Nieuwsblad. “Daar zijn nu zestig E’s bijgekomen.” Onder meer E226, een conserveermiddel, en E479B, een antischuimmiddel, staan op de lijst. De keten nam die beslissing op basis van “eigen onderzoek en dat van andere specialisten”.

 

Van bepaalde E-nummers wordt vermoed dat ze gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, al is daar in nagenoeg geen enkel geval echt doorslaggevend bewijs voor en bestempelt het Europese Agentschap voor Voedselveiligheid (EFSA) de meeste dan ook als ‘veilig’. “Maar de wil van de klant speelt ook mee. En die vertrouwt de E's niet”, klinkt het bij Carrefour.

 

Wetenschappelijke wereld sceptisch

De wetenschappelijke wereld heeft het niet zo begrepen op de maatregel. Jan Delcour, professor levensmiddelentechnologie aan de KU Leuven, wijst erop dat “de toevoeging van additieven aan een strenge regelgeving onderworpen” is. En in Het Nieuwsblad noemt zijn UGent-collega Bruno De Meulenaer die beslissing zelfs “onzinnig en hypocriet”: “Als je evenwichtig eet, is er aan die E's geen enkel risico verbonden. Die stoffen zijn net grondig gecontroleerd door Europa. Door zo'n verbod zaaien de supermarkten nodeloos paniek."

 

Bovendien vreest professor De Meulenaer, die tevens expert is bij de Hoge Gezondheidsraad, dat producenten geneigd zullen zijn andere stoffen te zoeken als additieven, “die dan net ontsnappen aan die Europese controle. Een gevaarlijke evolutie”, zo vindt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.