Superunie gaat falende leveranciers beboeten | RetailDetail

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

Inkooporganisatie Superunie gaat boetes uitdelen aan leveranciers die voortdurend verkeerde of incomplete productgegevens en etiketdata verstrekken. Risico's voor consumenten en de hoge faalkosten in de keten zijn volgens directeur Dick Roozen niet langer acceptabel.

Klanten lopen te groot risico

Dat kondigde de Superunie-directeur gisteren aan, tijdens het GS1 'Get on Board'-event in Lelystad (foto). Volgens Roozen is het een zorgelijke situatie dat consumenten nog steeds niet kunnen vertrouwen op correcte artikelgegevens.

 

Vooral klanten met allergieën lopen zijns inziens teveel risico. Ook als de klant om principiële redenen bepaalde ingrediënten niet wil consumeren, moeten de etiketgegevens kloppen, zo stelt de inkoopdirecteur. Elke fout schaadt bovendien ook het vertrouwen in de retailers.

 

Schadepost van 1,5 miljoen euro

Het is Roozen ook een doorn in het oog dat veel leveranciers volharden in het aanleveren van foute artikelgegevens: "In de levensmiddelenbranche is meer dan tachtig procent van de aangeleverde artikelgegevens nog steeds niet correct of incompleet".

 

"Het corrigeren van één fout kost 415 euro, dus moet je driehonderd klanten langs de kassa's krijgen om dat weer terug te verdienen. Als je het zo bekijkt is het een wonder dat er in de foodretail nog geld wordt verdiend", klinkt het nog.

 

Door de digitalisering neemt de hoeveelheid data exponentieel toe, en daarmee groeit de afhankelijkheid van het bedrijfsleven van correcte productgegevens. "Superunie wil haar dertien leden voor honderd procent correcte en betrouwbare data aanleveren, maar het corrigeren van de huidige stroom aan artikeldata van 65000 artikelen kost anderhalf miljoen euro per jaar", aldus Roozen. "En met de gigantische groei van het datavolume, nemen deze kosten alleen maar toe!"

 

De vervuiler betaalt

Onacceptabel, aldus de Superuniedirecteur, die aankondigt dat de vervuiler moet gaan betalen. Harde afspraken over correcte data zullen bij Superunie onderdeel gaan uitmaken van de inkoopovereenkomst: "Superunie beschouwt artikeldata voortaan als een integraal onderdeel van het product. De verpakking, de inhoud en alle productgegevens moeten in één keer kloppen."

 

"Wij controleren dit en zullen hard optreden tegen incorrecte input van gegevens in het systeem. Correcte data is de verantwoordelijkheid van de leverancier. Het raakt het vertrouwen van de consument in de bedrijven en producten in de levensmiddelensector."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.