Superunie gaat falende leveranciers beboeten | RetailDetail

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

Superunie gaat falende leveranciers beboeten

Inkooporganisatie Superunie gaat boetes uitdelen aan leveranciers die voortdurend verkeerde of incomplete productgegevens en etiketdata verstrekken. Risico's voor consumenten en de hoge faalkosten in de keten zijn volgens directeur Dick Roozen niet langer acceptabel.

Klanten lopen te groot risico

Dat kondigde de Superunie-directeur gisteren aan, tijdens het GS1 'Get on Board'-event in Lelystad (foto). Volgens Roozen is het een zorgelijke situatie dat consumenten nog steeds niet kunnen vertrouwen op correcte artikelgegevens.

 

Vooral klanten met allergieën lopen zijns inziens teveel risico. Ook als de klant om principiële redenen bepaalde ingrediënten niet wil consumeren, moeten de etiketgegevens kloppen, zo stelt de inkoopdirecteur. Elke fout schaadt bovendien ook het vertrouwen in de retailers.

 

Schadepost van 1,5 miljoen euro

Het is Roozen ook een doorn in het oog dat veel leveranciers volharden in het aanleveren van foute artikelgegevens: "In de levensmiddelenbranche is meer dan tachtig procent van de aangeleverde artikelgegevens nog steeds niet correct of incompleet".

 

"Het corrigeren van één fout kost 415 euro, dus moet je driehonderd klanten langs de kassa's krijgen om dat weer terug te verdienen. Als je het zo bekijkt is het een wonder dat er in de foodretail nog geld wordt verdiend", klinkt het nog.

 

Door de digitalisering neemt de hoeveelheid data exponentieel toe, en daarmee groeit de afhankelijkheid van het bedrijfsleven van correcte productgegevens. "Superunie wil haar dertien leden voor honderd procent correcte en betrouwbare data aanleveren, maar het corrigeren van de huidige stroom aan artikeldata van 65000 artikelen kost anderhalf miljoen euro per jaar", aldus Roozen. "En met de gigantische groei van het datavolume, nemen deze kosten alleen maar toe!"

 

De vervuiler betaalt

Onacceptabel, aldus de Superuniedirecteur, die aankondigt dat de vervuiler moet gaan betalen. Harde afspraken over correcte data zullen bij Superunie onderdeel gaan uitmaken van de inkoopovereenkomst: "Superunie beschouwt artikeldata voortaan als een integraal onderdeel van het product. De verpakking, de inhoud en alle productgegevens moeten in één keer kloppen."

 

"Wij controleren dit en zullen hard optreden tegen incorrecte input van gegevens in het systeem. Correcte data is de verantwoordelijkheid van de leverancier. Het raakt het vertrouwen van de consument in de bedrijven en producten in de levensmiddelensector."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.