Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt | RetailDetail

Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt

Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt

De sushistands van Sushi Daily verhogen de korf en de bezoekfrequentie in de Carrefour-hypermarkten. Toch kijkt het bedrijf voor expansie vooral naar het segment van de supermarkten, en naar alternatieve locaties.

Dertig miljoen omzet

In België is Sushi Daily nu vijf jaar actief: de eerste kiosk opende in 2011 in de Carrefour van Oudergem. Intussen zijn er 200 medewerkers aan de slag in 56 kiosken bij hypermarkten en supermarkten van Carrefour. Het bedrijf verkocht in 2015 27 miljoen sushi’s, dit jaar worden dat er meer dan 30 miljoen. Ook de omzet zal dit jaar zo’n 30 miljoen euro omzet bedragen.

 

Bruno Tromeur, chief commercial officer van moederbedrijf KellyDeli, ziet nog voldoende groeimogelijkheden. Volgend jaar zal Sushi Daily aanwezig zijn in alle 45 Carrefour-hypermarkten in België, daarnaast ziet het bedrijf potentieel in de Carrefour markets. Zo wordt het concept op termijn ook beschikbaar voor franchisenemers van Carrefour. Zelfs sommige Carrefour Express-buurtwinkels kunnen plaats bieden aan een Sushi Daily stand, mits het concept wat wordt aangepast. Tromeur mikt op een zeventigtal stands tegen eind 2017, goed voor een omzet van 38 miljoen euro. De eerstvolgende opening is in Carrefour market Herent op 26 oktober.

 

Stations en luchthavens

Dat Sushi Daily zes jaar geleden in een Franse Carrefour hypermarkt van start ging, is geen toeval, aldus Tromeur. “We verschenen op het goede moment. Er kwam ruimte vrij in de hypermarkten, die hun concept wilden bijsturen en op zoek gingen naar aantrekkelijke concepten om nieuwe consumenten aan te trekken en de bezoekfrequentie op te drijven. Hier spelen we onze rol. Maar het is duidelijk dat we voor de toekomst nu eerder naar het segment van de supermarkten en de proximiteitswinkels kijken.”

 

Ook overweegt KellyDeli alternatieve locaties met veel trafiek: winkelcentra, treinstations (een vestiging in de Parijse Gare Montparnasse draait goed) of luchthavens. “Waarom zouden we geen stand kunnen openen op Brussels Airport?”

 

Een sushikiosk realiseert tussen 300.000 en één miljoen euro omzet per jaar, afhankelijk van de locatie. Het Europese gemiddelde is 600.000 euro. Volgend jaar zal Sushi Daily een geactualiseerd concept 2.0 introduceren. Bovendien denkt moederbedrijf KellyDeli aan nieuwe concepten, bijvoorbeeld rond dim sum.

 

Europees marktleider

De onderneming is nu actief met meer dan 500 kiosken in acht Europese landen. In november komt daar een negende bij: Portugal. Sushi Daily exploiteert in Europa meer sushistands dan alle andere concurrenten samen. In de landen waar het actief is, heeft het een marktaandeel van meer dan 50%.

 

In Frankrijk startte de keten bij Carrefour, maar zijn er ook stands bij Casino, Intermarché, Monoprix en Système U. In het Verenigd Koninkrijk vind je Sushi Daily kiosken bij Sainsbury’s en Waitrose, in Nederland werkt Sushi Daily succesvol samen met Albert Heijn. Op de vraag van die keten om de stands ook in de Belgische winkels uit te rollen, is Sushi Daily echter niet ingegaan, gezien de goede relaties met Carrefour Belgium. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.