Takeaway.com groeit fors in eerste helft 2017 | RetailDetail

Takeaway.com groeit fors in eerste helft 2017

Takeaway.com groeit fors in eerste helft 2017

In de eerste helft van 2017 is maaltijdbezorger Takeaway.com met 53% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal bestellingen ging er met 43% op vooruit, maar het bedrijf maakt wel nog steeds verlies.

32 miljoen bestellingen

De omzet van Takeaway.com kwam in de eerste helft van het jaar uit op 77,4 miljoen euro, dankzij liefst 32 miljoen bestellingen. Daarbij werd het marktaandeel in de vijf belangrijkste markten – Nederland, België, Duitsland, Polen en Oostenrijk – verder versterkt. De aankoop van Just Eat een jaar geleden zorgde voor een sterke groei in België.

 

Takeaway.com blijft wel heel veel geld investeren in marketing, bij 59 miljoen euro 62% meer dan in 2016, waardoor er een verlies van 21,8 miljoen euro werd genoteerd. Dat is bijna het dubbele van een jaar eerder. Ook de komende periode zullen de kosten blijven groeien, maar Takeaway.com verwacht toch dat het verlies binnenkort zal afnemen. In Nederland groeide de winst wel met 26% naar 20,5 miljoen euro, maar daartegenover stond een groot verlies op de andere markten.

 

Groeiende winst in Nederland

In Nederland groeide het aantal bestellingen met 31% naar 12,9 miljoen, waarmee het de grootste markt blijft voor Takeaway.com. Het wordt wel op de hielen gezeten door Duitsland, dat met 44% groeide naar 11,3 miljoen bestellingen. Het aantal actieve klanten groeide met 35 % naar 10,2 miljoen, en hun gemiddelde bestelling was bij 19,17 euro vrijwel gelijk aan een jaar eerder.

 

De omzet groeide in Duitsland met 63%, vooral dankzij hogere commissies die worden gevraagd op bestelling, naar 27 miljoen euro. In Nederland kwam de omzet bij 34,8 miljoen euro 35% hoger uit dan een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.