Tekort aan bio-boeren in Nederland | RetailDetail

Tekort aan bio-boeren in Nederland

Tekort aan bio-boeren in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-311551748/stock-photo-farmers-food-market-stall-with-variety-of-organic-vegetable-vendor-serving-and-chating-with.html?src=Tr74HjLIH-er7ypVeiITMg-1-98

De vraag naar biologische boeren zit in de lift, maar de productie kan niet volgen. Volgens het CBS is het aantal bio-boeren de laatste jaren stabiel gebleven op ongeveer 1.500, hoewel er zeker 500 biologische boeren te weinig zijn in Nederland.

Te veel risico voor boeren

"Er komen er bij en er vallen er af. Grosso modo verandert er te weinig", zegt Bavo van den Idsert, directeur van brancheorganisatie Bionext, aan de NOS. Veel boeren zien het niet zitten om over te stappen op biologische productie vanwege de omschakelperiode van twee jaar. Tijdens die periode moeten ze wel op biologische wijze telen, maar mogen hun producten nog niet onder een bio-label verkocht worden. Daardoor stijgen wel de kosten, maar komen er niet meer inkomsten binnen.

 

Bij Bionext hopen ze dan ook dat het risico in de toekomst minder bij de boeren zal komen te liggen. "Er zijn coöperaties die zeggen: 'je mag de overstap wel maken, maar over twee jaar zien we wel of we jouw biologische melk afnemen'. Op zo'n manier kun je natuurlijk geen zaken doen", aldus Van den Idsert. "Als de coöperaties die melk nou gewoon afnemen, banken geld willen verstrekken en de overheid garant wil staan voor als het toch fout gaat, dan zullen zeker meer boeren de stap aandurven."

 

In Nederland werd vorig jaar voor ongeveer 1,2 miljard euro aan biologische producten verkocht, dat is 12% meer dan een jaar geleden, maar het is nog steeds een marktaandeel van slechts 4%. In landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk schommelt het marktaandeel van bio al tussen 10 en 15%.

 

Ook in België tekorten

Ook in België zijn er tekorten op de biologische markt, al ligt het marktaandeel daar nog een stuk lager. In 2014 gaf de Belg 435 miljoen euro uit aan bio-producten, goed voor een marktaandeel van 2%. Zo zou er volgens het Bio Forum Vlaanderen ruimte zijn voor een verdubbeling van de Belgische productie bio-melk. Ook op vlak van fruit, groenten en vlees is er in de biologische sector nog een flinke groeimarge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.