Telers verplicht tot werken met gecertificeerde uitzendbureaus

Telers verplicht tot werken met gecertificeerde uitzendbureaus

De supermarktenbranche en LTO hebben met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher afgesproken dat ze in sectoren zoals glastuinbouw en champignons enkel nog zullen werken met telers die gebruik maken van gecertificeerde uitzendbureaus. Zo willen ze het uitbuiten van werknemers voorkomen.

Malafide uitzendbureaus

De sectoren waarvoor de afspraken gelden, worden geplaagd door malafide uitzendbureaus die vaak misbruik maken van Oost-Europese werknemers. Die moeten dan werken tegen voorwaarden die niet conform de cao- en contractafspraken zijn, zoals het overschrijden van arbeidstijden en te lage lonen. De afspraken moeten deze partijken dan ook inperken.

 

De afspraken moeten er ook voor zorgen dat de arbeidsmigratie in goede banen kan geleid worden en dat er geen oneerlijke concurrentie kan plaatsvinden, omwille van oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Om er voor te zorgen dat er geen verwarring is over die arbeidsvoorwaarden, zal inspectie SZW de supermarkten voorlichten.

 

Europees niveau

Omdat het probleem zich niet enkel in Nederland bevindt maar eerder grensoverschrijdend is, is het ook nodig dat het wordt aangepakt op Europees niveau. Volgens Asscher worden de negatieve effecten van de arbeidsmigratie in Brussel onvoldoende gevoeld. Hij wil dat er meer controles worden uitgevoerd bij uitzendbureaus en dat boetes grensoverschrijdend kunnen worden geïnd.

 

Hij wil ook dat de ketens aansprakelijk kunnen worden gesteld bij grensoverschrijdend uitzendwerk. Zodoende kan de hoofdaannemer verantwoordelijk gesteld worden, in plaats van dat hij zich kan verbergen achter allerhande constructies met onderaannemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top