Telers verplicht tot werken met gecertificeerde uitzendbureaus

Telers verplicht tot werken met gecertificeerde uitzendbureaus

De supermarktenbranche en LTO hebben met minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher afgesproken dat ze in sectoren zoals glastuinbouw en champignons enkel nog zullen werken met telers die gebruik maken van gecertificeerde uitzendbureaus. Zo willen ze het uitbuiten van werknemers voorkomen.

Malafide uitzendbureaus

De sectoren waarvoor de afspraken gelden, worden geplaagd door malafide uitzendbureaus die vaak misbruik maken van Oost-Europese werknemers. Die moeten dan werken tegen voorwaarden die niet conform de cao- en contractafspraken zijn, zoals het overschrijden van arbeidstijden en te lage lonen. De afspraken moeten deze partijken dan ook inperken.

 

De afspraken moeten er ook voor zorgen dat de arbeidsmigratie in goede banen kan geleid worden en dat er geen oneerlijke concurrentie kan plaatsvinden, omwille van oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Om er voor te zorgen dat er geen verwarring is over die arbeidsvoorwaarden, zal inspectie SZW de supermarkten voorlichten.

 

Europees niveau

Omdat het probleem zich niet enkel in Nederland bevindt maar eerder grensoverschrijdend is, is het ook nodig dat het wordt aangepakt op Europees niveau. Volgens Asscher worden de negatieve effecten van de arbeidsmigratie in Brussel onvoldoende gevoeld. Hij wil dat er meer controles worden uitgevoerd bij uitzendbureaus en dat boetes grensoverschrijdend kunnen worden geïnd.

 

Hij wil ook dat de ketens aansprakelijk kunnen worden gesteld bij grensoverschrijdend uitzendwerk. Zodoende kan de hoofdaannemer verantwoordelijk gesteld worden, in plaats van dat hij zich kan verbergen achter allerhande constructies met onderaannemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top