Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017 | RetailDetail

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017
Shutterstock

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

 

“Beneden onze verwachtingen”

In 2017 haalde Nestlé een omzet van 89,8 miljard Zwitserse frank (net geen 78 miljard euro). De organische groei kwam uit op 2,4 procent, wat lager was dan de verwachtingen van 2,6%. Een derde van die organische groei was te danken aan prijsstijgingen.

 

Die magere groei had ook zijn impact op de winstcijfers van het Zwitserse bedrijf, want die daalden met 15,8% van 9,62 naar 7,2 miljard frank (6,2 miljard euro). “Onze organische omzetgroei was binnen de vooropgestelde marge, maar beneden onze verwachtingen, vooral vanwege zwakke prestaties op het einde van het jaar. De omzetgroei in Europa en Azië was bemoedigend, terwijl we in Noord-Amerika en Brazilië te maken blijven hebben met een uitdagende omgeving”, aldus CEO Mark Schneider.

 

In Noord- en Zuid-Amerika groeide Nestlé op organische basis met 0,9%, waarvan 0,7% dankzij hogere prijzen. In Noord-Amerika was er wel sprake van een kleine daling en in Brazilië blijft de situatie moeilijk, wat zijn weerslag heeft op de prijzen. In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika steeg de organische omzet met 2,3%, waarvan 0,6% dankzij hogere prijzen. Alle regio’s blijven het binnen die zone goed doen. De sterkste groei kwam er in Azië, Oceanië en de rest van Afrika: daar was sprake van een organische groei van 4,7%, waarvan 1,8% dankzij hogere prijzen.

 

Verkoop aandeel L’Oréal?

Nestlé laat ook verstaan niet bezig te zijn met het uitbreiden van het aandeel in L’Oréal: het heeft besloten om een aandeelhoudersovereenkomst met het Franse cosmeticabedrijf niet te vernieuwen.

 

Het Franse bedrijf liet onlangs nog verstaan interesse te hebben in een overname van die aandelen, moest Nestlé besluiten om ze te verkopen. Nestlé heeft 23% van de aandelen in handen, goed voor een waarde van ongeveer 23 miljard euro. De verkoop zou ook binnen de eisen vallen van investeerder Daniel Loeb, die al langer eist dat Nestlé zich omvormt naar een bedrijf dat zich puur met voeding bezig houdt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.