Tesco doet beter dan verwachtingen | RetailDetail

Tesco doet beter dan verwachtingen

Tesco doet beter dan verwachtingen

De Britse groep Tesco heeft het in de eerste helft van zijn boekjaar beter gedaan dan verwacht. Het verlagen van de prijs op meer dan 500 producten zorgde ervoor dat het verkochte volume hoger lag dan een jaar eerder.

Omzet blijft dalen op thuismarkt

De totale omzet van de groep kwam uit op 23,94 miljard pond (32,5 miljard euro). Dat is wel 1,9% minder dan een jaar eerder, maar bij constante wisselkoersen bleef de omzet nagenoeg constant. De vergelijkbare omzet van de groep daalde met 0,8%: buiten het Verenigd Koninkrijk ging die nog omhoog met 1%, maar op de thuismarkt viel de vergelijkbare omzet dan weer terug met 1,3%.

 

De operationele winst viel wel met 54,6% terug naar 354 miljoen pond (480 miljoen euro), vooral omdat de Britse winst een klap kreeg van 69,4%: een jaar geleden was die nog 543 miljoen pond, maar in de eerste helft van dit jaar moest Tesco het stellen met 166 miljoen pond (225 miljoen euro). Analisten hadden wel maar een winst van 130,5 miljoen pond (180 miljoen euro) verwacht.

 

Tesco ging vorige maand nog akkoord met de verkoop van de Koreaanse afdeling van Homeplus voor 4,2 miljard pond (5,8 miljard euro). Die verkoop kadert in de strategie om de schuld van het bedrijf sterk terug te dringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.