Tesco start met Carrefour nieuw inkoopverbond | RetailDetail

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond
Foto: jax10289 / Shutterstock.com

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

 

"Inkoopexpertise van twee wereldleiders gecombineerd"

Retailers wapenen zich voor de leveranciersonderhandelingen van 2019: de aankondiging van het nieuwe inkoopverbond tussen Carrefour en Tesco komt tegelijk met het nieuws dat ook concurrenten Auchan, Casino, Schiever en Metro een inkoopalliantie aangaan. Die Frans-Duitse coalitie krijgt de naam Horizon en opereert vanuit Genève.

 

De alliantie tussen Tesco en Carrefour zal minstens drie jaar duren al binnen de twee maanden van start kunnen gaan. “Deze strategische alliantie tussen Carrefour en Tesco is een belangrijke overeenkomst, aangezien het de inkoopexpertise combineert van twee wereldleiders, die geografisch complementair zijn en gemeenschappelijke strategieën hebben”, aldus Carrefour-topman Alexandre Bompard in een persverklaring. “Door samen te werken en het beste uit onze collectieve productexpertise en inkoopvermogen te halen, zullen we onze klanten nog beter kunnen bedienen, met nog meer keuze, kwaliteit en waarde”, zegt ook Dave Lewis, CEO van Tesco.

 

Samenwerking in en achter de winkelrekken

De Frans-Britse alliantie zal betrekking hebben op de samenwerking met internationale leveranciers op het gebied van huismerken en merkproducten, maar ook op producten voor eigen gebruik en diensten zoals marketing en datacollectie. Verse voeding valt daarentegen buiten de samenwerking, terwijl de retailers ook op lokaal en nationaal niveau los van elkaar blijven werken. 

 

De samenwerking kan voor Tesco en Carrefour wellicht vooral buiten hun thuismarkten interessant worden: Tesco is buiten het Verenigd Koninkrijk nog actief in Oost-Europa en Aziatische landen zoals Maleisië en Thailand. Het zijn regio’s waar ook Carrefour vertegenwoordigd is. Voor China en de Poolse markt geldt de samenwerkingsdeal evenwel niet, omdat beide retailers elkaar daar beconcurreren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.