Tesco Extra wil hypermarkt op mensenmaat zijn | RetailDetail

Tesco Extra wil hypermarkt op mensenmaat zijn

Tesco Extra wil hypermarkt op mensenmaat zijn
Foto's: Blink/Tesco

Of de hypermarkt nog een toekomst heeft? Dat is een vraag waar niet enkel Carrefour van wakker ligt. In het VK maakt Tesco de oefening met zijn Extra stores, die zopas een make-over kregen van het Zweedse designbureau Blink. 

Groot vanbuiten, warm vanbinnen

Britse consumenten zien Tesco als een gigantische retailer met grote, koude winkels en niet meteen het spannendste aanbod aan levensmiddelen. Nu is Tesco inderdaad een groot bedrijf met erg grote winkels, en dat zal ook niet zo snel veranderen. Voor de retailer is het dus zaak om die nadelen om te buigen tot voordelen. 

 

Daar wil het nieuwe winkelontwerp toe bijdragen: naast de prijscommunicatie dient de kwaliteit beter in de verf gezet. Grote bulkpromoties onderbreken de routine. De afdeling groenten en fruit bepaalt het versimago van de winkel, het moet een feest voor de zintuigen zijn. Medewerkers gaan in interactie met de klanten om hun vakmanschap te benadrukken. Service wordt een onderdeel van de klantreis. Een in-store café groeit uit tot een ontmoetingsplaats. Zo krijgen we een winkel die weliswaar groot is aan de buitenkant, maar warm en huiselijk aan de binnenkant.  

 

Stijgende omzet en winst

De architectuur is dan ook op mensenmaat ontworpen, met de versmarkt in het hart van de winkel. Het nieuwe concept integreert omnichannel-oplossingen zoals click-and-collect, mobiele zelfscan en interactieve schermen in de winkel. Gemak is er in de vorm van een ‘hot-to-go’ foodservice-aanbod met gebraden hele kippen, kip in porties, gebak, ribbetjes, pizza's, warme broodjes en panini - vers bereid met de nieuwste combi-stoomovens. Tesco maakte ook plaats voor een gratis gemeenschapscentrum naast het café.

 

Of het werkt? De pilootwinkel werd in juni 2017 in Swansea geopend. Cijfers worden niet meegegeven, maar de winst is aanzienlijk toegenomen, en de omzet in sommige categorieën, zoals brood, is dramatisch gestegen. De winkelervaring is menselijker en speelt het foodaanbod beter uit.  De medewerkers zijn dan trots op de winkel, net als het team van Blink. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.