Tesco gaat kassaloos, ondanks klantenprotest

Gevel van een supermarkt van retailer Tesco Express in Londen

In Londen heeft Tesco zijn eerste kassaloze winkel geopend: in de gemakswinkel van Tesco Express in High Holborn kunnen klanten alleen zelf scannen en digitaal of met de kaart betalen. Nochtans krijgt het systeem heel wat kritiek.

 

Kassatijd halveert

Tesco heeft de deuren geopend van zijn eerste cashloze supermarkt in Londen: de vestiging heeft enkel toestellen waar klanten hun eigen boodschappen scannen en digitaal betalen. Als betaalopties zijn er enkel contactloos betalen en smartphonesystemen zoals Apple Pay.

 

De zelfkassa’s zijn vooral bedoeld om het afrekenen sneller te laten verlopen, en niet als besparingsoperatie, zegt Tesco. Daarom zijn er voldoende medewerkers beschikbaar om te helpen waar nodig, en dat lijkt te werken: uit een test met honderd medewerkers bleek de tijd aan de kassa te halveren, van gemiddeld 90 naar 45 seconden. De proefshoppers werden gevraagd om producten te scannen en te betalen met hun smartphones.

 

Discriminerend

Toch staat het systeem ter discussie: concurrent Sainsbury’s moest eerder al de stekker uit een soortgelijke pilootwinkel trekken, omdat na drie maanden bleek dat niet alle klanten klaar waren om volledig kassaloos te shoppen. Consumenten scanden er producten met de SmartShop Scan-app en betaalden ook ineens via de app, net zoals het geval is bij Tesco. Na klantenprotest heeft Sainsbury’s echter toch bemande kassa’s toegevoegd.

 

Recent kreeg Tesco ook al de wind van voren, toen het digitaal betalen verplicht maakte voor wie in de winkel gebruikmaakt van mobiel zelfscannen. Hoewel klanten met een boycot dreigden, heeft de retailer toch doorgezet met als argument dat 90% van de zelfscannende klanten nu al met de kaart betaalt.

 

Ouderenorganisatie Age UK noemt het mobiele betalen vooral discriminerend voor senioren, die mogelijk uitgesloten worden en geïsoleerd raken. Niet alleen "gebruiken de meeste oudere mensen geen smartphone", ze zien supermarkten ook als plaatsen waar ze terechtkunnen voor een praatje en gezelschap. Bij verschillende buitenlandse supermarkten - zoals het Nederlandse Jumbo - worden daarom ook ‘trage’ of seniorenkassa’s voorzien.