Tesco kampt met driedubbele crisis | RetailDetail

Tesco kampt met driedubbele crisis

Tesco kampt met driedubbele crisis

Deze week stelde Tesco opnieuw drie managers op non-actief: na vijf eerdere ontslagen in de marge van een eerdere blunder lijkt de Britse marktleider compleet vleugellam, en dat in de aanloop naar de uiterst belangrijke Kerstperiode...

Onderste steen boven

Door de nieuwe ontslagen verliest de nieuwe CEO Dave Lewis opnieuw drie mensen met retailervaring en het netwerk onder leveranciers die hij zo nodig heeft om Tesco anders te positioneren dan op prijs alleen.

 

De interne crisis bij Tesco is compleet, want de onderzoekers van Deloitte en Freshfields nemen rigoureuze maatregelen om de onderste steen boven te krijgen in hun zoektocht naar de oorzaak van Tesco's boekhoudkundige blunder die de halfjaarwinst liefst 250 miljoen pond te rooskleurig voorstelde.

 

Angstcultuur

Britse media berichten over onderzoekers die minutieus allerlei e-mailcorrespondentie van medewerkers uitpluizen en managers die worden weggestuurd omdat ze omwille van hun eigen belang het werk van de onderzoekers zouden kunnen frustreren.

 

Er zijn nu liefst acht hooggeplaatste managers ontslagen, en zij die nog in functie zijn weten niet of ze zelf ook op de nominatie staan om het veld te ruimen. Volgens leveranciers worden de nog overgebleven inkopers door de onderzoekers achterdochtig behandeld. Er zou dan ook een angstcultuur heersen bij Tesco, waarbij niet commerciële maar juridische overwegingen de boventoon voeren.

 

Drie crises die elkaar versterken

Naast de interne crisis heeft Tesco ook te maken met een crisis in de relatie met leveranciers en bovendien zit de Britse marktleider in een positioneringscrisis, omdat hij op prijs niet kan concurreren met Aldi en Lidl en een nieuwe strategie nodig heeft om consumenten en investeerders weer voor zich te winnen.

 

Als dit nog niet complex genoeg is versterken de drie crises elkaar ook nog eens: de interne crisis verlamt de organisatie en berooft de in retail onervaren nieuwe topman Dave Lewis van belangrijke adviseurs met kennis van retail en contacten met leveranciers. Zo kan Tesco nooit een goed antwoord bedenken om geloofwaardig andere wapens in te zetten tegen de concurrentie dan alleen de laagste prijs.

 

Tesco: macht, geen liefde

Om die herpositionering te doen slagen is een goede relatie met leveranciers zeer belangrijk, maar door jarenlang spijkerhard in te kopen met de laagste prijs als inzet en het beconcurreren van merkleveranciers met het huismerk is Tesco's relatie met leveranciers altijd gebaseerd geweest op macht en niet op liefde.

 

Nu Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen, kan het bedrijf wel wat genegenheid vanuit de industrie gebruiken. Deze week meldde Tesco's verpakkingsmanager Paul Earnshaw een verbetering in de stijl van onderhandelen met toeleveranciers: meer bouwen aan een relatie met niet elk jaar weer een tender voor de laagste prijs, maar elke drie jaar.

 

Tesco heeft meer dan ooit leveranciers nodig en zal een charme-offensief moeten inzetten om weer wat gedaan te krijgen. Vraag is of dat lukt, nu de retailer intern zo in de knoop zit. Drankenleveranciers reageerden deze week geschokt op de schorsing van Tesco's mondiale inkoper van bier en wijn Dan Jago: er heerst bezorgdheid dat Tesco nu meer met zichzelf bezig is, in plaats van met de belangrijke strategische vraag hoe het bedrijf weer op de rails te krijgen.

 

Nokia, Kodak, Tesco

Of dit gaat lukken, is nog maar zeer de vraag: blogger Alastair Dryburgh vergelijkt Tesco met Nokia en Kodak, die ook ooit iconisch waren in hun sector. Die twee hebben de strijd echter niet overleefd en Tesco past volgens Dryburgh heel goed in dat rijtje. Een ingrijpende maatregel als het opsplitsen van Tesco biedt volgens hem ook geen soelaas, want "het is volstrekt onduidelijk wat je zou moeten behouden en wat niet."

 

Zelf wil Tesco pas reageren bij de eerstvolgende publicatie van kwartaalcijfers op 23 oktober. Nog belangrijker zal de rapportage begin januari 2015 zijn: dan publiceren de Britse retailers meestal hun prestaties tijdens de Kerst- en nieuwjaarsperiode. Dan wordt pas echt duidelijk wat het effect is van Tesco's driedubbele crisis...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.