Tesco weer op het goede spoor | RetailDetail

Tesco op het goede spoor

Tesco op het goede spoor
Shutterstock.com

De Britse retailer Tesco publiceerde sterke jaarresultaten en versterkt z’n leiderspositie op de thuismarkt. De recente overname van grossier Booker opent nieuwe perspectieven.


Herstelplan

In het afgelopen boekjaar steeg de omzet van Tesco met 2,3%, tot 51 miljard pond. De winst steeg met 28% tot 1,6 miljard pond. De mooie cijfers bevestigen dat de retailer met het herstelplan van CEO Dave Lewis weer op het goede spoor zit. Al negen kwartalen op een rij boekt Tesco vergelijkbare omzetgroei. Na een moeilijke periode die bovendien gepaard ging met een boekhoudschandaal in 2014, zette Lewis met succes in op prijsverlagingen, assortimentsaanpassingen, een verbeterde service en nauwere relaties met de leveranciers.
 

Tesco blijft veruit de grootste foodretailer in Groot-Brittannië met een marktaandeel van 27,6%. Het is ook de sterkste groeier van de ‘grote vier’. Recent nog nam de groep voedingsgroothandelaar Booker over voor een bedrag van 4 miljard pond. Door deze acquisitie krijgt de retailer toegang tot nieuwe afzetmarkten: restaurants, cateraars en kleine buurt- en gemakswinkels. De sterke concurrentie van de harddiscounters en van e-commerce blijven wel een uitdaging voor de retailer.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.