Tesco opent budgetafdelingen | RetailDetail

Tesco opent budgetafdelingen

Tesco opent budgetafdelingen

De Britse supermarktketen Tesco heeft in een deel van zijn winkels budgetzones geopend met zijn goedkoopste producten. Zo wil Tesco beter kunnen concurreren met de discountketens.

Druk van discounters

Voorlopig komen de budgetzones in ongeveer zestig vestigingen, maar als het concept een succes is wil Tesco het uitbreiden naar 300 vestigingen. De zones zullen hun eigen aankleding krijgen, zodat bezoekers duidelijk weten waar ze de budgetzones kunnen vinden.

 

In de speciale afdeling zullen consumenten zaken zoals wasmiddelen, dierenvoeding en afwasmiddel vinden. Zo hoopt Tesco de concurrentie aan te gaan met discounters zoals Poundland en Poundworld. Beide ketens zijn de voorbije jaren sterk gegroeid in Groot-Brittannië en nemen een flinke hap uit het marktaandeel van de traditionele supermarktketens.

 

Dalend marktaandeel

Analisten geloven echter niet dat enkele aparte gangpaden er voor zullen zorgen dat Tesco koopjesjagers zal kunnen lokken. "Tesco moest iets doen aan ketens als Poundland, maar ik denk dat shoppers veel liever goede deals vinden terwijl ze normaal winkelen, dan dat ze daarvoor enkele aparte gangpaden moeten opzoeken", zegt Steve Dresser van Grocery Insight.

 

Tesco is momenteel nog steeds de grootste keten in Groot-Brittannië met een marktaandeel van 28,6 procent, maar een jaar geleden had de keten nog een marktaandeel van 29,7 procent. In het laatste jaar steeg het marktaandeel van Aldi daarentegen van 3,4 procent naar 4,6 procent. Lidl heeft een marktaandeel van 3,4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.