Tesco opent budgetafdelingen | RetailDetail

Tesco opent budgetafdelingen

Tesco opent budgetafdelingen

De Britse supermarktketen Tesco heeft in een deel van zijn winkels budgetzones geopend met zijn goedkoopste producten. Zo wil Tesco beter kunnen concurreren met de discountketens.

Druk van discounters

Voorlopig komen de budgetzones in ongeveer zestig vestigingen, maar als het concept een succes is wil Tesco het uitbreiden naar 300 vestigingen. De zones zullen hun eigen aankleding krijgen, zodat bezoekers duidelijk weten waar ze de budgetzones kunnen vinden.

 

In de speciale afdeling zullen consumenten zaken zoals wasmiddelen, dierenvoeding en afwasmiddel vinden. Zo hoopt Tesco de concurrentie aan te gaan met discounters zoals Poundland en Poundworld. Beide ketens zijn de voorbije jaren sterk gegroeid in Groot-Brittannië en nemen een flinke hap uit het marktaandeel van de traditionele supermarktketens.

 

Dalend marktaandeel

Analisten geloven echter niet dat enkele aparte gangpaden er voor zullen zorgen dat Tesco koopjesjagers zal kunnen lokken. "Tesco moest iets doen aan ketens als Poundland, maar ik denk dat shoppers veel liever goede deals vinden terwijl ze normaal winkelen, dan dat ze daarvoor enkele aparte gangpaden moeten opzoeken", zegt Steve Dresser van Grocery Insight.

 

Tesco is momenteel nog steeds de grootste keten in Groot-Brittannië met een marktaandeel van 28,6 procent, maar een jaar geleden had de keten nog een marktaandeel van 29,7 procent. In het laatste jaar steeg het marktaandeel van Aldi daarentegen van 3,4 procent naar 4,6 procent. Lidl heeft een marktaandeel van 3,4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.