Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Vandaag heropent Tesco in Watford zijn vernieuwde Tesco Extra hypermarkt, die volledig is omgebouwd naar datgene wat 'het nieuwe Tesco' ook op grote vloeroppervlakken wil zijn. De winkel van ruim 7500 m² moet volgens Tesco een combinatie zijn van shoppen en vrijetijdsbesteding.

De erfenis van Leahy

Net zoals bij hypermarktretailers in andere landen op het Europese vasteland, zitten de grootste formaten ook bij Tesco in Groot-Brittannië in een moeilijke positie. Als het aan Tesco ligt, zet de vernieuwde Tesco Extra in Watford echter de toon voor een betere toekomst.

 

Dit maakt deze nieuwe winkel ook meteen strategisch interessant, want Tesco presteert nog steeds niet goed en topman Philip Clarke ligt onder vuur. Zijn voorganger, Sir Terry Leahy, realiseerde door de uitrol van het grote Tesco Extra-format in de jaren 1990 immers een enorme expansie en groei van Tesco.

 

Clarke heeft nu te maken met deze erfenis van Leahy en moet nu zijn positie als topman zien te redden door de hypermarkt nieuw leven in te blazen en weer relevant te maken voor klanten in een snel digitaliserende retailmarkt.

 

Food First

De winkel zelf beantwoordt aan Tesco's filosofie van 'Food First': er is dus veel aandacht voor de versafdelingen en krijgen foodconcepten als Euphorium (bakkerij), Harris + Hoole (koffie) en de in maart dit jaar door Tesco overgenomen restaurantketen Giraffe volop de ruimte.

 

Ook The Bakery Project, een initiatief van Euphorium en Tesco gericht op het opleiden van leerling-bakkers en het steunen van lokale leveranciers en goede doelen, is bij Tesco Extra in Watford aanwezig.

 

Daar waar Giraffe volledig eigendom is van Tesco, heeft het een minderheidsaandeel in Euphorium en Harris + Hoole. Dit zorgde in het Verenigd Koninkrijk gelijk voor beroering, want een kleine speler die zich deel overlevert aan het grote Tesco, krijgt meteen kritiek.

 

Non-food en services

Naast food gaat bij Tesco in Watford ook veel aandacht uit naar non-food en services. Zo is er een grote afdeling huishoudelijke producten, een 'Tesco Loves Baby'-afdeling voor aankomende en jonge ouders en een vernieuwde cosmetica-afdeling, waar een manicure haar diensten aanbiedt.

 

Uiteraard biedt de nieuwe vestiging Click & Collect, waar klanten hun online bestelde producten kunnen ophalen, maar verder is er ook een optiek, een apotheek en een gezondheidscentrum. Tesco wil ook lokaal extra relevant zijn door ruimtes aan te bieden die bewoners kunnen gebruiken voor activiteiten als yoga, zwangerschapsgymnastiek of kooklessen.

 

"Watford vertegenwoordigt een fundamentele verandering in de manier waarop mensen hun inkopen doen", zegt Chris Bush, managing director van Tesco UK in een persbericht. "Meer en meer shoppen ze als vrijetijdsbesteding. Het biedt ons een blik op hoe de winkels er in de toekomst uit zullen zien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top