Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard | RetailDetail

Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

Vandaag heropent Tesco in Watford zijn vernieuwde Tesco Extra hypermarkt, die volledig is omgebouwd naar datgene wat 'het nieuwe Tesco' ook op grote vloeroppervlakken wil zijn. De winkel van ruim 7500 m² moet volgens Tesco een combinatie zijn van shoppen en vrijetijdsbesteding.

De erfenis van Leahy

Net zoals bij hypermarktretailers in andere landen op het Europese vasteland, zitten de grootste formaten ook bij Tesco in Groot-Brittannië in een moeilijke positie. Als het aan Tesco ligt, zet de vernieuwde Tesco Extra in Watford echter de toon voor een betere toekomst.

 

Dit maakt deze nieuwe winkel ook meteen strategisch interessant, want Tesco presteert nog steeds niet goed en topman Philip Clarke ligt onder vuur. Zijn voorganger, Sir Terry Leahy, realiseerde door de uitrol van het grote Tesco Extra-format in de jaren 1990 immers een enorme expansie en groei van Tesco.

 

Clarke heeft nu te maken met deze erfenis van Leahy en moet nu zijn positie als topman zien te redden door de hypermarkt nieuw leven in te blazen en weer relevant te maken voor klanten in een snel digitaliserende retailmarkt.

 

Food First

De winkel zelf beantwoordt aan Tesco's filosofie van 'Food First': er is dus veel aandacht voor de versafdelingen en krijgen foodconcepten als Euphorium (bakkerij), Harris + Hoole (koffie) en de in maart dit jaar door Tesco overgenomen restaurantketen Giraffe volop de ruimte.

 

Ook The Bakery Project, een initiatief van Euphorium en Tesco gericht op het opleiden van leerling-bakkers en het steunen van lokale leveranciers en goede doelen, is bij Tesco Extra in Watford aanwezig.

 

Daar waar Giraffe volledig eigendom is van Tesco, heeft het een minderheidsaandeel in Euphorium en Harris + Hoole. Dit zorgde in het Verenigd Koninkrijk gelijk voor beroering, want een kleine speler die zich deel overlevert aan het grote Tesco, krijgt meteen kritiek.

 

Non-food en services

Naast food gaat bij Tesco in Watford ook veel aandacht uit naar non-food en services. Zo is er een grote afdeling huishoudelijke producten, een 'Tesco Loves Baby'-afdeling voor aankomende en jonge ouders en een vernieuwde cosmetica-afdeling, waar een manicure haar diensten aanbiedt.

 

Uiteraard biedt de nieuwe vestiging Click & Collect, waar klanten hun online bestelde producten kunnen ophalen, maar verder is er ook een optiek, een apotheek en een gezondheidscentrum. Tesco wil ook lokaal extra relevant zijn door ruimtes aan te bieden die bewoners kunnen gebruiken voor activiteiten als yoga, zwangerschapsgymnastiek of kooklessen.

 

"Watford vertegenwoordigt een fundamentele verandering in de manier waarop mensen hun inkopen doen", zegt Chris Bush, managing director van Tesco UK in een persbericht. "Meer en meer shoppen ze als vrijetijdsbesteding. Het biedt ons een blik op hoe de winkels er in de toekomst uit zullen zien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.