Tesco rondt verkoop Fresh & Easy af | RetailDetail

Tesco rondt verkoop Fresh & Easy af

Tesco rondt verkoop Fresh & Easy af

Tesco heeft zijn verlieslatende Amerikaanse dochter Fresh & Easy verkocht aan investeerder Yupaica. In het Verenigd Koninkrijk is Tesco dan weer bezig met het opzetten van same-day delivery.

VS: Einde van verlieslatende poging

Naast de winkels van Fresh & Easy verkoopt Tesco ook een distributiecentrum en enkele productiefaciliteiten aan Yupaica. Het moest daarvoor wel zelf 80 miljoen pond (96 miljoen euro) aan Yupaica lenen. Het distributiecentrum dient als onderpand voor de lening.

 

Zo laat Tesco Fresh & Easy achter zich, nadat een poging om de Amerikaanse markt te veroveren uitdraaide op een fiasco. De verliezen bij de keten liepen dan ook enorm op. De vestigingen die niet in de deal met Yupaica betrokken zijn, worden gesloten.

 

VK: Voorbereiden op same-day delivery

Op de Britse thuismarkt heeft Tesco te maken met sterke concurrentie van ketens die same-day delivery aanbieden. Daarom is Tesco nu zelf bezig met de voorbereidingen om ook zo'n dienst aan te bieden. Momenteel is het al bezig met een proefproject in Mansfield: "Die test is succesvol en we kijken om het verder uit te rollen", zegt managing director Simon Belsham aan The Guardian.

 

Het nieuws kwam naar buiten tijdens de opening van de zesde 'donkere winkel' van Tesco, die het gebruikt voor de distributie van de online bestellingen. Tesco doet het bijzonder goed op vlak van online verkoop, met een marktaandeel van 47,5 procent in de sector van de online verkoop van boodschappen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.