Tesco verhoogt de drempel voor online bestellingen | RetailDetail

Tesco verhoogt de drempel voor online bestellingen

Tesco verhoogt de drempel voor online bestellingen

Vanaf 23 juli verhoogt Tesco de minimale ordergrootte om gratis online bestellingen op te halen van 25 naar 40 pond (56 euro). Ook klanten die – tegen betaling – boodschappen thuisbezorgd willen krijgen, zullen voor minimaal 40 pond moeten bestellen. Het is een gewaagde stap van het in moeilijkheden geraakte Tesco, dat graag klanten wil terugwinnen.

Tesco: 'online service blijft goed'

Het zal zeker geen gemakkelijke beslissing zijn geweest van Tesco: impopulaire maatregelen liggen extra zwaar op de maag als je als bedrijf toch al in de hoek zit waar de klappen vallen. Klanten reageren dan ook furieus op deze maatregel, die inhoudt dat ze per bestelling onder de 40 pond vier pond moeten bijbetalen. Deze drastische stap illustreert nog maar eens hoe moeilijk het is om een online operatie winstgevend te kunnen exploiteren.

 

"We veranderen de minimale ordergrootte voor online bestelde levensmiddelen naar 40 pond. Klanten zullen nog steeds in staat zijn om te profiteren van een serie aanbiedingen, waaronder ons Delivery Saver programma, afleverperiodes van 1 uur voor 1 pond en onze gratis Click & Collect ophaalservice", is de algemene verklaring van Tesco, dat verder geen inhoudelijk commentaar wil geven.

 

De vraag of Tesco deze impopulaire maatregel moet nemen om het rendement van de online operatie in stand te houden, beantwoordt woordvoerder Francis met dezelfde verklaring, in iets andere bewoordingen. "We zetten ons aanbod van een goede en aantrekkelijke service aan online shopping gewoon voort, inclusief Delivery Saver, afleverperiodes van 1 uur voor 1 pond en gratis Click & Collect", zegt Francis. "We denken dat dit voor onze klanten een uitgebalanceerd aanbod is."

 

Volume is noodzaak voor online

Andy Street, managing director van de Britse retailer John Lewis (zusterbedrijf van Waitrose), was begin deze maand veel openhartiger. Ook John Lewis besloot onlangs 2 pond in rekening te brengen voor elke online bestelling onder de 30 pond (42 euro) die een klant ophaalt in een John Lewis-warenhuis of een Waitrose-supermarkt. Volgens Street zijn "onlogische" business modellen niet vol te houden: "Deze markt moet veel duurzamer worden. Wij denken dat onze klanten dit begrijpen en de redelijkheid ervan inzien", aldus Street in de Britse pers.

 

Tesco's verkrampte communicatie over dit onderwerp, is veelzeggend. Zeker in levensmiddelen is er heel veel volume nodig om de onlineketen rendabel te maken en hoewel Tesco het niet wil toegeven, ligt hier een groot deel van de verklaring voor deze maatregel. Voor thuisbezorging moeten klanten altijd een servicetoeslag betalen, maar om een systeem van ophaalpunten – waarbij de klanten zelf de duurste laatste meters voor hun rekening nemen – te kunnen blijven exploiteren, is veel volume nodig.

 

Naast de v van volume is ook de v van voorspelbaarheid van groot belang. Vandaar dat Tesco er veel aan is gelegen om zoveel mogelijk klanten over te halen om zich aan te melden bij Delivery Saver. Hierbij betalen klanten vooruit, voor ongelimiteerde thuisbezorging tegen een gereduceerd tarief tijdens de periode dat het abonnement op Delivery Saver loopt. Volgens de Tesco-woordvoerder hebben zich hiervoor tot dusver 300.000 klanten aangemeld, maar ook zij zullen vanaf 23 juli meer online moeten bestellen om echt goedkoper uit te zijn...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.