Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter | RetailDetail

Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter

Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter

Tesco heeft zijn verlieslatende keten Fresh & Easy verkocht aan Amerikaanse miljardair Ron Burkle. Zo komt er een einde aan de onsuccesvolle expansie van de Britse keten over de oceaan. Al kan er niet echt sprake zijn van een verkoop, want Burkle betaalt geen cent voor de keten. Sterker, Tesco moet zelf geld geven aan de miljardair.

Vijf verlieslatende jaren

Vorig jaar al meldde Tesco dat het de Amerikaanse markt wou verlaten. Toen had het er reeds vijf verlieslatende jaren achter de rug: het verlies was over die jaren heen opgelopen tot meer dan 1 miljard euro. Met Fresh & Easy had Tesco zich toen op de Amerikaanse markt gestort met een compleet nieuw concept.

 

Bij de 'verkoop' van Fresh & Easy moet Tesco nog eens in diep in de buidel tasten. Het moet een lening geven van 80 miljoen pond (95 miljoen euro) aan Burkle en een deel van de winkels sluiten. Daar komen nog enkele andere kosten bovenop, wat het kostenplaatje voor Tesco op 150 miljoen pond (178 miljoen euro) brengt.


CEO van Tesco Philip Clarke zei dat de deal "ons een propere en efficiënte exit uit de Amerikaanse markt geeft." Tesco trok in 2007 naar de VS met een focus op Californië, Arizona en Nevada. Die regio's werden toen net hard getroffen door de recessie. De timing van Tesco kon dus niet slechter zijn. Amerikaanse consumenten liepen ook nooit echt warm voor het concept van Fresh & Easy, waardoor Tesco nu dus maar heeft besloten om de handdoek in de ring te gooien.

 

Tesco gaat nu terug volledig focussen op de Britse thuismarkt. Ook op andere markten, zoals de Chinese en de Japanse, loopt het niet vlot voor Tesco en ook daar is het bedrijf op zoek naar oplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.