Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter | RetailDetail

Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter

Tesco verkoopt verlieslatende Amerikaanse dochter

Tesco heeft zijn verlieslatende keten Fresh & Easy verkocht aan Amerikaanse miljardair Ron Burkle. Zo komt er een einde aan de onsuccesvolle expansie van de Britse keten over de oceaan. Al kan er niet echt sprake zijn van een verkoop, want Burkle betaalt geen cent voor de keten. Sterker, Tesco moet zelf geld geven aan de miljardair.

Vijf verlieslatende jaren

Vorig jaar al meldde Tesco dat het de Amerikaanse markt wou verlaten. Toen had het er reeds vijf verlieslatende jaren achter de rug: het verlies was over die jaren heen opgelopen tot meer dan 1 miljard euro. Met Fresh & Easy had Tesco zich toen op de Amerikaanse markt gestort met een compleet nieuw concept.

 

Bij de 'verkoop' van Fresh & Easy moet Tesco nog eens in diep in de buidel tasten. Het moet een lening geven van 80 miljoen pond (95 miljoen euro) aan Burkle en een deel van de winkels sluiten. Daar komen nog enkele andere kosten bovenop, wat het kostenplaatje voor Tesco op 150 miljoen pond (178 miljoen euro) brengt.


CEO van Tesco Philip Clarke zei dat de deal "ons een propere en efficiënte exit uit de Amerikaanse markt geeft." Tesco trok in 2007 naar de VS met een focus op Californië, Arizona en Nevada. Die regio's werden toen net hard getroffen door de recessie. De timing van Tesco kon dus niet slechter zijn. Amerikaanse consumenten liepen ook nooit echt warm voor het concept van Fresh & Easy, waardoor Tesco nu dus maar heeft besloten om de handdoek in de ring te gooien.

 

Tesco gaat nu terug volledig focussen op de Britse thuismarkt. Ook op andere markten, zoals de Chinese en de Japanse, loopt het niet vlot voor Tesco en ook daar is het bedrijf op zoek naar oplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top