Tesco werkt aan eigen discountketen | RetailDetail

Tesco werkt aan eigen discountketen

Tesco werkt aan eigen discountketen
Foto: D K Grove / Shutterstock.com

De Britse supermarktgroep Tesco zou in het Verenigd Koninkrijk een eigen discountconcept ontwikkelen en zo de concurrentie aangaan met Aldi en Lidl, die er steeds meer marktaandeel inpalmen.

 

Discountketen of bulkformule?

Tesco heeft adviseurs van Boston Consulting Group aangesteld om een nieuw winkelconcept uit te denken. Discountketens Aldi en Lidl blijven sinds de economische crisis onophoudelijk groeien in het Verenigd Koninkrijk, zowel in populariteit als marktaandeel: één Britse pond op acht wordt vandaag al uitgegeven bij de Duitse discounters, terwijl Aldi zelfs door de Britten verkozen is als favoriete supermarkt.

 

Het zou de bedoeling zijn om een aparte discountformule te ontwikkelen, met een beperkter aanbod van zo’n 3.000 producten, schrijft The Sunday Times. In een gemiddelde vestiging van Tesco Extra zijn vandaag ongeveer 25.000 verschillende producten te vinden. Verschillende grote huismerkleveranciers van Tesco zijn al gevraagd om geheimhoudingsverklaringen te ondertekenen vooraleer ze mogen meestappen in het nog geheime project. 

 

Er zou ook nog een tweede piste op tafel liggen, meent The Guardian: bronnen bevestigen dat de optie om een nieuwe bulkformule te lanceren eveneens op tafel ligt. Het zou dan gaan om een concept voor groothandel en grote verpakkingen, zoals Makro of de groothandelsketen die Tesco tot halverwege vorig jaar ook in Thailand had. 

 

Eerdere pogingen mislukt

Vorig jaar nam Tesco in die richting al de voedingsgroothandel Booker Group over, die vooral verkoopt aan horeca-uitbaters en detailhandelaars. Liefst 30% van de omzet komt er van tabakswaren. Die overname kon echter op veel kritiek rekenen en in juni 2017 trok Tesco de stekker  uit de Thaise groothandelsformule. Tesco zou zich gaan focussen op meer gemak voor de eindconsument, klonk het toen.

 

Geloofwaardiger is het dat Tesco effectief voor een discountformule gaat, aangezien Booker ook al eigen discountmerken in het aanbod heeft. Zelf reageert het supermarktbedrijf niet op de geruchten: het bevestigt alleen dat het nieuwe formats ontwikkelt om klanten beter te bedienen.

 

In het verleden heeft Tesco al eens eerder een discountconcept proberen uit te denken, maar die piste werd toen verlaten omdat de directie vreesde dat het zou gaan kannibaliseren op het hoofdmerk. Concurrent Sainbury’s probeerde in 2014 een soortgelijke strategie uit en ging een joint venture aan met de Deense discountketen Netto. Twee jaar later werd dat project niettemin stopgezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Back to top