Tesco zet opmars verder | RetailDetail

Tesco zet opmars verder

Tesco zet opmars verder

De Britse supermarktketen Tesco blijft verder werken aan het herstel. In de eerste helft van het lopende boekjaar wist het bedrijf de omzet met 3,3% de hoogte in te stuwen, weliswaar voornamelijk dankzij wisselkoerseffecten.

Sterke winstgroei

In de eerste zes maanden van het boekjaar kwam de omzet van Tesco uit op 25,2 miljard pond (28 miljard euro). Dat is een groei van 3,3% ten opzichte van een jaar eerder, maar bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel maar 0,7% van over. De operationele winst ging er dan weer met 23,7% op vooruit naar 759 miljoen pond (850 miljoen euro). Tesco wist zo al zeven kwartalen op rij vooruitgang te maken.

 

In het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste markt voor Tesco, steeg de vergelijkbare omzet met 2,2%. In Ierland maakte de groep een sprong van 1,1%, maar in Centraal-Europa bleef de vergelijkbare omzet quasi stabiel, terwijl er in Azië sprake was van een terugval van 8,3% als gevolg van het afstoten van activiteiten in de regio.

 

 Tesco zegt ook goed op weg te zijn om de doelstellingen richting 2020 tot een goed eind te brengen. De supermarktgroep hoopt onder andere 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) te besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.